KLM vindt veilige haven bij Air France
De luchtvaartmaatschappij KLM heeft bij haar nieuwe moederbedrijf Air France voorlopig een veilige haven gevonden. KLM blijft in ieder geval de komende vijf jaar in de huidige vorm bestaan. De onderneming houdt haar merknaam, logo en nationale identiteit.
Wat er na deze periode gebeurt, is onzeker. Te zijner tijd moeten KLM en Air France opnieuw over het lot van de Nederlandse onderneming onderhandelen. KLM-topman L. van Wijk benadrukte dinsdag dat KLM blijft bestaan „in een nieuwe wereldwijde onderneming.”
Air France heeft in de samenwerking met KLM de belangrijkste positie. De Fransen nemen de Nederlandse vervoerder over via een aandelenruil. De bedrijven richten een houdstermaatschappij op met de naam Air France-KLM, waaronder KLM en Air France als werkmaatschappijen komen. De houdstermaatschappij krijgt een notering aan de effectenbeurzen in Parijs, Amsterdam en New York.
De Franse onderneming krijgt een belang van 37 procent in de holding. De huidige topman van Air France, Spinetta, wordt de bestuursvoorzitter, Van Wijk de tweede man. KLM heeft genoegen genomen met een belang van 19 procent.
KLM-topman Van Wijk benadrukte dinsdag dat Air France-KLM niet van plan is de positie van Schiphol prijs te geven. Tijdens de presentatie liet het nieuwe bedrijf dinsdag als laatste een veelzeggende sheet zien van twee vliegtuigstaarten met daartussen de verkeerstoren van Schiphol. Het vliegveld is volgens Van Wijk een erg waardevol bezit. Zowel de Franse luchthaven Charles de Gaulle als Schiphol heeft voldoende ruimte voor uitbreiding, waar de nieuwe onderneming volop gebruik van zal maken.
KLM hoeft zich de komende drie jaar geen zorgen te maken over haar internationale landingsrechten. Deze zijn gegarandeerd bezit doordat de Nederlandse staat drie jaar een optie behoudt op 50,1 procent van de aandelen van KLM. Die kan hij inzetten zodra de landingsrechten in het buitenland worden bedreigd. De staat krijgt in dat geval 51 procent van het stemrecht van KLM in handen.
KLM en Air France worden met de overname in één klap de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa. Wereldwijd gezien ontstaat wat betreft passagiers de op twee na grootste maatschappij. Alleen American Airlines en United Airlines zijn groter. Air France-KLM heeft in totaal 600 bestemmingen. Dit aantal moet vooral in Midden-Europa verder groeien.
KLM treedt toe tot de alliantie SkyTeam van Air France, Alitalia en de Amerikaanse maatschappij Delta Air Lines. Naar verwachting zullen ook de Amerikaanse KLM-partners Northwest Airlines en Continental Airlines dat doen. Een vermoeid ogende Van Wijk en Spinetta bejubelden dinsdag de alliantie, na een lange nacht onderhandelen. De topman van Air France sprak van een „simpel concept” van „één luchtvaartgroep en twee luchtvaartmaatschappijen.” Van Wijk: „Dit is het enige juiste antwoord op alle uitdagingen. De industrie is nog te zeer gefragmenteerd, te weinig winstgevend en te weinig profijtelijk voor de aandeelhouders.”
Op de effectenbeurs in Amsterdam leidde het samengaan van de twee maatschappijen dinsdag tot een stijging van de koers van KLM met 12,5 procent van 11,96 tot 13,46 euro. Daarmee kwam de notering een stuk dichter bij de 16,74 euro waarop de aandelenruil met Air France het aandeel KLM waardeert. De koers van Air France sloot op de beurs in Parijs ruim 4 procent lager. Vanmorgen bij opening van de beurs in Amsterdam daalde het aandeel KLM weer met 1 procent.