Mooie Mercedes CLS Shooting Brake
Heel af en toe lukt het autofabrikanten een model te lanceren dat bij vrijwel iedereen een hoge waardering scoort. De Mercedes CLS Shooting Brake is er zo een.
Op de vertrouwde basis van de E-klasse lanceerde Mercedes jaren terug al een fraai gelijnde vierdeurs, de CLS. Die draagt vanwege zijn aflopende daklijn de naam coupé. Omdat het model niet voor de hand ligt, is de CLS een echt nicheproduct.
De tweede generatie CLS, die alweer zo’n twee jaar op de markt is, legt meer dan zijn voorganger een directe link naar de vormgeving van de E-klasse. Die komt tot uiting in de geknikte lijn in het plaatwerk rondom de achterwielen. Een element dat Mercedes al in een verder verleden gebruikt en daar had het beter kunnen blijven. Niet vreemd dat de binnenkort te lanceren facelift van de E-klasse dit kenmerk niet meer heeft.
Dan verschijnt er ineens de CLS Shooting Brake. De naamgeving stamt van een klassieke Britse jachtwagen, de luxueuze voorloper van de stationwagon, waarmee de rijken der aarde op jacht gingen. Die naam past niet helemaal bij de uitermate elegante lijnen van dit model. Het benadrukt echter wel de bijzondere status die de auto binnen het programma inneemt. Het is wonderlijk om te zien hoe fraai alle lijnen aan de achterkant van deze auto uiterst harmonieus bij elkaar komen. Daarmee wordt de vierdeurs qua sierlijkheid ver overtroffen. Door de bescheiden hoogte en grote lengte oogt de Shooting Brake langgerekt. Uit het totaalplaatje spreekt balans.
De zijruiten lopen sterk af, maar de daklijn blijft hoog en wordt verder naar achteren doorgetrokken. Daaraan dankt de Mercedes een meer dan behoorlijke hoofd- en bagageruimte. Bij het openen van de portieren valt meteen op dat de ruiten geen omlijsting hebben. Dat geldt als een typisch coupédetail. Het interieur straalt luxe en distinctie uit. Ook hier hebben de ontwerpers een extra tandje opgeschakeld. Zo bekleedt Mercedes het ruim bemeten en goed ondersteunende meubilair deels met geperforeerd leer. Dat is een voorwaarde om stoelventilatie te kunnen toepassen. Het dashboard is rijk aan detail in verschillende accenten. De termen saai en voorspelbaar zijn beslist niet van toepassing op de CLS. Verfijning spreekt uit de kleinste details. De logische plaatsing van alle bedieningselementen komt overeen met veel andere modellen van het merk. Daardoor vindt de bestuurder alles vrijwel op de tast.
De achterbank biedt genoeg ruimte in hoogte en lengte. Verbazing levert zelfs het bagagevolume op, dat varieert van 590 tot 1550 liter. Dat mag als behoorlijk fors betiteld worden voor een auto waarbij de vorm duidelijk voor de functie gaat.
Veel automobilisten herkennen het: met de handen vol aankomen bij de auto en dan de sleutel nog moeten zoeken en de achterbank neerklappen. Bij de CLS Shooting Brake is de achterklep al van een afstand te openen. Bovendien bevinden zich achter de klep twee hendels waarmee de rugleuning voorover kan worden geklapt. Op de vloerbedekking van de laadruimte zitten glijrails, zodat bagagestukken makkelijk op hun plaats worden geschoven. De CLS-koper die voor het ultieme gaat, streept in de accessoirelijst de prachtig houten bagagevloer aan.
Overigens laent de bescheiden hoogte en breedte van de opening wel merken dat de prioriteiten bij dit model niet op een maximaal volume liggen. Die consequentie zullen kopers echter graag voor lief nemen.
Motorisch start de Shooting Brake als 250 CDI voorzien van de 204 pk sterke 2,1 liter viercilinder dieselmotor. Dat klinkt bescheiden, maar de ervaring leert beslist anders. Het maximale koppel van 500 Nm bij 1600 tpm zegt veel meer over de kracht en de souplesse van de compacte motor. De krachtbron vormt een goed koppel met de soepel schakelende zeventrapsautomaat. De CLS 250 CDI haalt een topsnelheid van 235 km/u en sprint in 7,8 seconden naar de 100 km/u. Daar is niets mis mee. Maar het verrassendst blijkt het gemiddelde praktijkverbruik, dat zonder enige inspanning van de bestuurder tussen de 1 op 16 en de 1 op 17 ligt. Daarmee geeft Mercedes aan dat exclusief rijden tegelijk ook verantwoord kan zijn.
De prijslijst begint met deze 250 CDI, die 71.500 euro kost. Wie liever benzine tankt, krijgt meteen een V6 voor 79.250 euro.
Mercedes CLS Shooting Brake 250 CDI
motor +/+: De viercilinder dieselmotor blijkt voldoende krachtig in deze grote auto. Bovendien beloont de krachtbron de gebruiker met een uitermate gunstig verbruik.
materialen +: De materialen, gebruikt bij de inrichting van het interieur, strelen het oog en voelen uitermate prettig aan. Ook de afwerking kan alle kritiek doorstaan.
ruimte +: De ruitlijn loopt optisch naar achteren flink af. Maar Mercedes houdt het dak op niveau, waardoor er op de achterbank genoeg hoofdruimte blijft.
prijs -: Bijna flauw om de prijs van deze Mercedes als minpunt te noemen. Bij de beperkte doelgroep van deze auto hoort dit prijsniveau.
ontwerp +/+: De ontwerpers hebben van de Mercedes CLS Shooting Brake iets bijzonders gemaakt. Tegelijk wordt er extra functionaliteit aan het interieur toegevoegd.
Topsnelheid: 235 km/h
Acceleratie: 7,8 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld: 1 liter op 16,5 km.
CO2-uitstoot: 139 g/km