Kabinet eens met overname
Het kabinet heeft onder voorbehoud toestemming gegeven voor de overname van KLM door de Franse luchtvaartmaatschappij Air France. Dat heeft staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat dinsdagmorgen op een persconferentie gezegd.
Het kabinet is „actief betrokken geweest bij de onderhandelingen en heeft zich sterk ingezet voor het publieke belang.”
De Nederlandse staat heeft 14,1 procent van de KLM aandelen en zou de overname in theorie kunnen blokkeren. Premier Balkenende liet eerder al weten dat niet van plan te zijn. „Luchtvaartmaatschappijen kunnen op eigen benen heel moeilijk voortbestaan. We staan er daarom welwillend tegenover”, zei Balkenende enige weken geleden.
Wel heeft het kabinet een bescherming van de positie van Schiphol geëist. Bij een overname van KLM door Air France mag Schiphol niet verworden tot een filiaal van vliegveld Charles de Gaulle bij Parijs, was het kabinetsstandpunt.
De ondernemingsraad van luchtvaartmaatschappij KLM heeft zich nog niet uitgesproken over de overname door Air France. De medezeggenschapsinstelling wenst harde garanties over de kwaliteit en de kwantiteit van de werkgelegenheid. Dat zei de ondernemingsraad dinsdagmorgen in een verklaring.
Ook wenst de ondernemingsraad dat er een verdeling komt van specialistische afdelingen. Verder heeft de raad vragen over een eventuele privatisering van Air France en de identiteit van KLM. De ondernemingsraad wil eerst de definitieve contracten bestuderen voordat hij een advies geeft. Dat kan al op korte termijn, is de verwachting.
De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia zal mogelijk toetreden tot de nieuwe alliantie tussen Air France en KLM. De Italianen en de Fransen hebben een overeenkomst ondertekend die onderhandelingen hierover mogelijk maakt. In een verklaring zegt Alitalia zeer positief te staan tegenover een mogelijk samengaan met Air France en KLM. Dit zou zijn beslag kunnen krijgen zodra de Italiaanse maatschappij is geprivatiseerd. Alitalia is voor ruim 62 procent eigendom van de Italiaanse staat.
KLM heeft al eerder samengewerkt met Alitalia. In april 2000 maakte de Nederlandse luchtvaartmaatschappij daar een einde aan. In een arbitragezaak die de Italianen daarop aanspanden werd KLM veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 150 miljoen euro.
KLM en Air France moeten hun samengaan nog wel aanmelden bij de Europese Commissie in Brussel. Een woordvoerster van commissaris Monti van Mededinging heeft eerder al laten weten dat bij internationale overnames van deze omvang altijd de procedure via Brussel op gang moet komen.
Na de officiële aanmelding heeft de Commissie een maand de tijd om met bezwaren te komen. Bijvoorbeeld op bepaalde routes kan het duo een te groot marktaandeel krijgen, waardoor de luchtreiziger nauwelijks nog keuze heeft en vermoedelijk te veel moet betalen voor zijn vliegticket.
Als er zulke bezwaren zijn, verricht de Commissie een vervolgstudie die maximaal vier maanden mag duren. Die tijd wordt meestal gebruikt door de Commissie en bedrijven om een oplossing te vinden voor de problemen die Brussel heeft geconstateerd. Het gebeurt nogal eens dat bedrijven vrijwillig een deel van de markt afstoten. Zonder toestemming van de Commissie kan een overname of fusie niet doorgaan.