Consument

Moderne auto communiceert voor de mens

Communicatie tussen mensen en apparatuur is aan de orde van de dag. In compacte auto’s praten de apparaten zelfs al met elkaar.

Tony Vos
21 December 2012 16:56Gewijzigd op 15 November 2020 00:57
Anush Sheibani van Ford legt de werking van het Sync systeem uit achter het stuur van de nieuwe B-MAX. Foto Tony Vos
Anush Sheibani van Ford legt de werking van het Sync systeem uit achter het stuur van de nieuwe B-MAX. Foto Tony Vos

Compacte automodellen worden vooral op een jonge, actieve doelgroep afgestemd: automobilisten die een iPhone, iPad of de eigen muziek op usb-stick als vaste uitrusting met zich meedragen. Een beetje auto kan met deze apparatuur probleemloos praten, of dat nu via een fysieke verbinding gaat of via bluetooth.

Ford lanceert in de nieuwe B-MAX het Syncsysteem, dat samen met Microsoft is ontwikkeld en dat in Amerika al meer dan 1 miljoen gebruikers kent. Maar de doorontwikkeling voor Europa heeft enige tijd gekost, zo weet Anush Sheibani, die aan het Syncproject werkt en dat gereedmaakt voor andere modellen. „In Europa hebben we te maken met een veelheid aan talen en zelfs dialecten”, legt hij uit. „Ons Syncsysteem werkt spraakgestuurd, en dan moet iedereen er ongeacht zijn of haar tongval mee kunnen werken, zonder al te veel instructies vooraf.”

Kort na zijn commando ”speel artiest Adèle” klinkt de stem van de zangeres al uit de luidsprekers. „Het maakt daarbij niet uit of de muziek op een usb-stick staat of uit de telefoon komt. Bovendien onthoudt Sync waar deze is gebleven en gaat die na het weer instappen op die plek gewoon verder. Fijn bij muziek, onmisbaar bij een audioboek.”

De koppeling met de telefoon werkt op gelijke wijze. Sheibani drukt ter illustratie op de voiceknop op het stuur en belt met zijn blik op het verkeer gericht een collega door simpelweg ”bel” en de betreffende naam te roepen. Het systeem functioneert probleemloos onder wisselende omstandigheden, of er nu een raam openstaat of een vliegtuig overvliegt. Verder kunnen sms’jes worden voorgelezen en staan er in het systeem enkele voorgeprogrammeerde antwoorden die weer via sms kunnen worden verstuurd. Alle stappen die met behulp van de stem worden doorlopen, worden ook op het centrale scherm weergegeven.

Sheibani: „Aan Sync is een veiligheidsfunctie gekoppeld die automatisch via de telefoon contact maakt met hulpdiensten als de airbag is afgegaan. Daarom is het jammer dat –terwijl het systeem in dertig Europese landen feilloos werkt– juist het KLPD wacht op de invoering van een protocol dat nog lang niet is vastgelegd. In vakantielanden kan echter ook de Nederlandse gebruiker voordeel van dit systeem ondervinden. De meldkamer wordt in de eigen taal ingeseind en berichten naar de auto komen in de taal van de auto-eigenaar binnen.”

Bij de nieuwe Renault Clio gaat het niet anders. Sylvain Charbonnier vertelt met nadruk dat deze communicatie tussen externe bronnen en het zogenaamde R-Link volledig is losgekoppeld van de boordelektronica van de auto, om te voorkomen dat kwaadwillenden hierop kunnen inbreken.

R-Link maakt net als Sync een koppeling met de telefoon en geluidsbronnen en bovendien het TomTomnavigatiesysteem als geïntegreerd onderdeel. Volop apps worden er voorbereid en Renault legt zelfs een link tussen R-Link, het onderhoud bij de dealer en de website MyRenault. Ook een Renault kan contact maken met hulpdiensten.

Uit deze ontwikkelingen blijkt dat autofabrikanten goed nadenken over het integreren van allerhande moderne communicatiefuncties in compacte auto’s – auto’s die door het grote publiek worden gekocht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer