Binnenland

Zestig banen op de tocht bij internaten

Als het ministerie van VWS zijn voornemen doorvoert om 10 procent te korten op subsidies voor schippersinternaten staan er mogelijk zestig volledige arbeidsplaatsen op de tocht.

Binnenlandredactie
30 September 2003 11:03Gewijzigd op 14 November 2020 00:36

Dat zegt algemeen directeur Vlok van de Centrale Stichting van Internaten voor Schippers- en Kermisjeugd (Censis). „In het uiterste geval kan het gebeuren dat er zelfs internaten moeten sluiten.”

De internaten hebben zo’n 700 personeelsleden, die bij elkaar goed zijn voor 450 volledige arbeidsplaatsen. Het schrappen van zestig plaatsen betekent dus een teruggang van 15 procent.

De klappen zullen vooral vallen onder de groepsbegeleiders. Zeventig procent van het personeel van de internaten is direct betrokken bij de zorg voor de schipperskinderen. In andere sectoren van de organisatie snijden is nauwelijks mogelijk. Daar is volgens Vlok enkele jaren geleden al flink op bezuinigd. Ook op het punt van het aanschaffen van middelen is de rek eruit. „We kunnen moeilijk tegen kinderen zeggen dat ze vanaf nu maar de helft minder moeten gaan eten.”

Censis dient bij het ministerie van VWS een bezwaarschrift in tegen de aangekondigde subsidiekorting. Het bezwaar wordt gesteund door vakorganisaties. Volgens CAO-onderhandelaar Baggerman van de reformatorische vakorganisatie RMU worden de internaten ten onrechte gelijkgesteld aan „de plaatselijke sportvereniging.”

Hij vreest dat de maatregel verregaande consequenties heeft voor de drie reformatorische internaten in Werkendam, Dordrecht en Krimpen aan den IJssel. Op die internaten werken zo’n 180 mensen. „Er staan enkele tientallen banen op de tocht”, aldus Baggerman. Hij maakt zich grote zorgen voor de gevolgen die dat heeft voor de kinderen. „Met het verminderen van het aantal personeelsleden kan er niet meer op een verantwoorde manier zorg worden verleend.”

In een uiterst geval moet de vrouw van de schipper aan de wal gaan wonen om voor de kinderen te zorgen. Iets wat grote gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering van de schippers. „Het treft bovendien juist hardwerkende mensen, die met hun schepen veel druk afhalen van het wegvervoer. Ze zijn economisch heel belangrijk.” Volgens Baggerman hebben varende leden van de RMU „vol ongeloof” gereageerd.

De RMU-onderhandelaar zegt dat kinderopvang geen goed alternatief voor internaten is. „Per jaar moet de overheid ongeveer 13.000 euro per kind betalen voor kinderopvang. Daarvoor kan een kind vijf dagen per week en tien uur per dag worden opgevangen. Op een internaat worden kinderen 24 uur per dag en zeven dagen per week opgevangen voor maar 2000 euro meer. Bij internaten moeten ouders wel een eigen bijdrage geven. Dat meer opvang zo weinig extra geld kost, komt doordat er al flink bezuinigd is op de internaten.”

Baggerman hekelt het feit dat er de afgelopen jaren al veel te doen is geweest over de sector. „Dat heeft veel onrust veroorzaakt onder het personeel.” Ook de vraag die er leeft of de internaten wel onder het ministerie van VWS moeten blijven of naar een ander ministerie moet, doet de sector volgens hem geen goed. „Er wordt geleurd met de sector.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer