Geen verplichte apk voor motoren
Motorrijders kunnen opgelucht ademhalen. Hun motor hoeft toch niet aan een verplichte Europese apk te worden onderworpen.
Voor veel motorrijders is het goed nieuws. Het voorstel van de Europese Commissie om onder andere motorfietsen –maar ook caravans– te onderwerpen aan een periodieke technische keuring is van de baan. Alles blijft bij het oude, aldus minister Schultz vorige week. Alleen voor tractoren die langere afstanden afleggen wordt mogelijk een apk ingevoerd.
De EU telt zo’n 35 miljoen geregistreerde gemotoriseerde tweewielers. De Europese Commissie stelde voor om de apk ook voor motoren te laten gelden. Er zou een jaarlijkse inspectie moeten komen voor alle voertuigen ouder dan zes jaar.
Tot nu heden vallen alleen ”motorvoertuigen op ten minste vier wielen” onder EU-richtlijn 2009/40/EG die voorziet in apk. In deze richtlijn is voor auto’s vastgesteld dat ze voor het eerst na vier jaar en vervolgens om de twee jaar moeten worden gekeurd.
Het voorstel van de Commissie vermeldde dat de apk ook zou moeten gaan gelden voor alle motorvoertuigen op twee of drie wielen. Daaraan zouden ook de negen EU-lidstaten moeten voldoen die nog geen keuring voor motoren kennen, zoals Nederland.
Voor de meeste landen zou de frequentie van de keuringen worden opgevoerd. Voor nieuwe voertuigen stelde de Commissie voor om de eerste controle na vier jaar te laten plaatsvinden, gevolgd door een tweede inspectie twee jaar later en daarna jaarlijks. Deze voorgestelde 4-2-1-1-1-regeling zou van toepassing zijn op alle auto’s, motorfietsen, bromfietsen, scooters en quads.
Verschillende lidstaten hebben forse kritiek geuit op het voorstel van de Commissie, waaronder Nederland. Medio september trokken duizenden motorrijders naar Brussel voor een protestrit tegen een Europese apk.
Ook de ANWB vindt het EU-voorstel om motorfietsen en bromfietsen aan een apk-keuring te onderwerpen niet zinvol. „Motorrijders zijn ervan doordrongen dat een goede technische staat van de motorfiets van levensbelang is”, aldus de ANWB. Technische defecten zouden dan ook zelden de oorzaak van een ongeval zijn.
Tegelijk kan worden geconstateerd dat, bij motorongevallen met fatale afloop, de Europese landen mét periodieke controles voor motorfietsen niet beter presteren dan de landen waar de periodieke inspecties niet verplicht zijn voor motorfietsen.
Verder zal een apk-keuring voor bromfietsen die opgevoerd zijn weinig effect hebben, verwacht de ANWB, omdat een ‘opgevoerde’ brommer alleen voor het keuringsmoment even in originele staat wordt teruggebracht.
Met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid in Europa moeten de juiste maatregelen worden genomen, stelt de organisatie. Voor motorfietsen hebben verplichte periodieke inspecties geen bewezen verkeersveiligheidseffect, terwijl de kosten volledig voor rekening van de consument komen.