„Ook dodehoekspiegel bestelbus”
DEN HAAG – Bestelauto’s moeten worden uitgerust met een dodehoekspiegel en een signaleringssysteem bij het achteruitrijden.
Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Volgens de SWOV zijn de maatregelen nodig om het aantal ongevallen met bestelbusjes te verminderen. Dat aantal daalt minder snel dan het aantal ongelukken met andere voertuigen.
Uit analyse van zestig ongevallen binnen de bebouwde kom met bestelwagens leidt onderzoeker Ragnhild Davidse af dat er typische bestelbusongelukken bestaan: een bestelbus rijdt achteruit terwijl een voetganger of een fietser zich achter het voertuig in de dode hoek bevindt.
In 2009 hadden 628 ongevallen met een bestelauto plaats, waarvan de helft binnen de bebouwde kom, aldus de SWOV. Bij die 628 ongelukken vielen 82 doden, 546 hadden ernstig letsel tot gevolg.
Bij grote vrachtwagens zijn een dodehoekspiegel en het laten horen van een geluidssignaal bij het achteruitrijden al sinds 2003 verplicht.