„Kind is geen bouwpakketje”
Kinderen zijn geen bouwpakketjes die door ouders en andere opvoeders in de loop van hun jonge leven in elkaar worden gezet.
Dat stelde opvoedingsfilosoof prof. dr. J. Bransen vrijdag bij zijn aanvaarding van de leerstoel filosofie en geschiedenis van opvoeding, vorming en onderwijs aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN).
Opvoeding bestaat niet uit het vormen en corrigeren van kinderen, verduidelijkte Bransen. Kinderen leren het meest van volwassenen die onder alle omstandigheden zichzelf blijven.
Volgens Bransen onderscheidt een academische opleiding in de pedagogiek zich van vergelijkbare hbo-studies, omdat wetenschappelijke studenten leren filosofisch naar hun vak te kijken.
De hoogleraar meent dat opvoeders eigenlijk meer met zichzelf dan met de kinderen bezig zijn. „Een ouder wordt boos op een kind omdat het gedrag van dat kind de ouder irriteert. Dat zegt meer over de ouder dan over het kind”, zegt hij. Bransen denkt dat kinderen moeten leren zichzelf te worden. Dat doen ze niet door allerlei regels na te leven, maar door te kijken naar het gedrag van hun opvoeders.