Chinese markt cruciaal voor Apple
PEKING (ANP/RTR) – Apple heeft vrijdag de iPhone 5 gelanceerd in China. De nieuwste smartphone van de technologiegigant moet ervoor zorgen dat het marktaandeel weet terug te winnen, want het machtige concern verliest nu terrein in de cruciale Chinese markt. Nog belangrijker is echter een akkoord met het grootste telecombedrijf van China: China Mobile.
Vorige week bleek uit een rapport van marktonderzoeker IDC dat Apple’s positie op de Chinese smartphonemarkt in het derde kwartaal twee plekken omlaag is gegaan naar de zesde plaats.
De Chinese markt telde vorig jaar 290 miljoen aansluitingen en dat aantal zal dit jaar naar verwachting verdubbelen. China is de op een na grootste markt voor Apple. Ongeveer 15 procent van de omzet komt er vandaan.
Veel van het succes van Apple in China hangt ervan af of het concern een akkoord kan sluiten met de grootste mobiele provider van het land: China Mobile. De iPhone wordt nu verkocht via Apple’s eigen winkels en via China Unicom en China Telecom. Deze twee spelers hebben echter minder dan de helft van het aantal gebruikers van China Mobile.
De twee onderhandelen nu al 4 jaar over een samenwerking. „China Mobile en Apple moeten nog veel zaken oplossen, zoals het businessmodel, de voorwaarden en de verdeling van de omzet, maar ik denk dat we er uiteindelijk uitkomen”, zei topman Li Yue van China Mobile eerder deze week tegen Chinese media. Apple weigerde commentaar.
„Apple’s marktaandeel is afgenomen vanwege de transitie van de iPhone 4S naar de iPhone 5. Hun marktaandeel zal herstellen (met de iPhone 5), maar als je China Mobile niet hebt zijn grote toenames in marktaandeel heel moeilijk”, zei analist Huang Leping van Nomura in Hongkong.