Let op: die nieuwe A is wel een Mercedes
Omdat de bestaande Mercedes A-klasse een kleine ruimtewagen is, wordt de derde generatie niet als A-klasse herkend. Mercedes zet een traditionele vijfdeurs hatchback neer.
Geen 3,60 meter lang en opmerkelijk hoog busje, zoals de eerste A-klasse dat was, maar een met 4,29 meter behoorlijk langgerekte vijfdeurs op dezelfde basis als de huidige B-klasse. De grote grille met fors logo ligt zoals bij meerdere modellen relatief laag boven het wegdek en dat suggereert sportiviteit.
Het is wellicht even wennen, maar de A-klasse is wel degelijk een echte Mercedes. De auto past prima in de groeiende familie van meer compacte modellen met voorwielaandrijving. Er komen nog andere varianten, waaronder een compacte sedan, maar over een driedeursversie wordt niet gesproken.
Een van de kenmerken van de auto is de vleugelvorm op de flanken. Een geknikte lijn loopt naar achteren hoog op, terwijl een tweede groef juist vanaf de voorspatborden naar achteren licht afloopt. Zeker als deze A180 schuin van achteren wordt bekeken, helpt dit bij de herkenning, omdat los van het logo de auto recht van achteren nauwelijks merkidentiteit vertoont. Kortom, er had een willekeurig logo op kunnen zitten.
Omdat Mercedes de A-klasse als vijfdeurs aanbiedt, is er met de bereikbaarheid van de zitplaatsen niets mis. De opening die de achterklep vormt is aan de krappe kant, maar dat heeft te maken met de carrosseriestijfheid. Ook ligt de vloer lager dan de onderrand, waardoor er sprake is van een tildrempel. Heel handig: her en der zijn opbergnetjes aangebracht waar met name kleine voorwerpen in kunnen worden gestopt.
Een Mercedes wekt bepaalde verwachtingen voor wat betreft de materialen, vormgeving en afwerking van het interieur. Op dat vlak stelt de nieuwe A-klasse beslist niet teleur. De materialen zijn van hoog niveau en er is goed op de detaillering gelet. In dit exemplaar voeren zwart en grijs de boventoon, maar gelukkig zijn er metaalkleurige accenten, zoals de ronde ventilatieroosters. Uiteraard kan de koper van een nieuwe A-klasse ook uit andere materialen, kleuren en accenten kiezen. Bovendien is huistuner AMG bij een deel van de keuzemogelijkheden betrokken geweest en dan moet er worden gedacht aan rode stiksels en bijvoorbeeld aluminium pedalen. De A heeft een los navigatiesysteem boven aan de middenconsole, maar het is niet duidelijk waarom dit ‘digitale fotolijstje’ zo’n enorm brede rand heeft.
Overigens biedt het interieur direct een sportieve uitstraling en dat komt feitelijk vooral door de stoelen, waarvan de hoofdsteunen vast met de rugleuning verbonden zijn. Het geboden comfort en de ondersteuning zijn van grote klasse, waardoor de A meteen goed aanvoelt en als een favoriete spijkerbroek lekker aansluit. Het is bijzonder dat ook de hoofdsteunen op de buitenste zitplaatsen van de achterbank vaststaan. Het is geen probleem dat ze niet verstelbaar zijn, maar ze belemmeren onnodig het zicht door de achteruitkijkspiegel vanwege de al relatief lage achterruit.
Mercedes is nog volop met de opbouw van de modelserie bezig. De minst vermogende motor zit in deze A180. Het is de eerder in de B-klasse gelanceerde 1,6 liter turbo, die een vermogen levert van 122 pk en tot een koppel komt van 200 Nm bij 1250 tpm. Vooral deze waarde geeft al het nodige van de souplesse van de krachtbron prijs. Heerlijk pakt de motor direct bij wegrijden op en houdt de pit er goed in. Overdadig veel schakelen is niet nodig om de auto vlot te laten presteren. Een topsnelheid van 202 km/u en acceleratie naar 100 in 9,2 seconden zijn uitermate vlot, zodat er in het programma beslist nog ruimte is voor een lichtere motor. En die zit ook in de pijplijn, zowel op benzine als diesel. Een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 13,9 is netjes, maar zeker niet uitzonderlijk.
De afstemming van het onderstel is redelijk comfortabel, maar omdat de nieuwe A aanzienlijk lager is dan z’n voorganger is er behoorlijk aan dynamiek gewonnen. Het is een uitstekend rijdende auto die met zijn voorwielaandrijving prima kan concurreren met de achterwielaandrijvers van de concurrentie.
Omdat het programma nog wordt uitgebreid met kleinere motorvarianten, start Mercedes de A180 met een pittige vanafprijs: 28.995 euro. Maar daarvoor krijgt de klant wel meteen een vijfdeurs. De A200 heeft dezelfde motor, maar dan met 156 pk en 250 Nm vanaf 32.175 euro. De 20 procent bijtelling geldt alleen nog bij aanschaf dit jaar.
Mercedes A180
Energieklasse A
uitstraling +/-
Mercedes is een nieuwe speler onder de vijfdeurs hatchbackmodellen. De A straalt niet aan alle kanten even sterk de merkidentiteit uit.
comfort +/+
Verrassend is dat de hoofdsteunen één geheel vormen met de rugleuning van de voorstoelen. Het zitcomfort is bovengemiddeld.
zicht -
Ook op de achterbank zitten vaste hoofdsteunen. Dat belemmert het zicht door de achteruitkijkspiegel, zelfs als de bank niet in gebruik is.
afwerking +
Qua materiaalkeuze en afwerking maakt de nieuwe Mercedes A-klasse een gedegen indruk. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos als de koper zelf gaat combineren.
motor +/-
Op dit moment is de 1,6 liter turbo met 122 pk de lichtste motor in de modelreeks. Kleinere motoren komen nog. Intussen is de instapprijs nu nog aan de hoge kant.
Topsnelheid
202 km/h
Acceleratie
9,2 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 13,9 km.
CO2-uitstoot
128 g/km