Mansveld: te vroeg voor conclusies over Fyra
DEN HAAG (ANP) – Het is nog te vroeg om conclusies te trekken over de problemen met de Fyra. Dat zei staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) donderdag tijdens een overleg met de Tweede Kamer.
Ze wil de exploitant van de snelle trein tussen Amsterdam en Brussel, de High Speed Alliance (HSA), de tijd geven om de problemen op te lossen. „Maar als de problemen aanhouden, ga ik zeker in gesprek”, stelde ze.
Enkele Kamerleden vonden het helemaal niet te vroeg om te oordelen over de nieuwe trein. De SP vindt dat de Fyratreinen terug moeten naar de maker in Italië en pleit voor een schadeclaim. De PVV kon zich wel vinden in het voorstel de Fyra’s naar Italië te sturen. „Als ze dat tenminste halen”, zei PVV-Kamerlid Machiel de Graaf.
Ook Betty de Boer van de VVD was kritisch over de ‘kinderziektes’ van de Fyra. „Ik begrijp het niet. Er zijn allerlei mankementen. Terwijl er een jaar getest is”, zei ze. Carla Dik-Faber van de ChristenUnie sloot zich bij deze kritiek aan. D66 gaf aan dat er begrip is voor problemen bij het opstarten, maar dat deze niet structureel moeten worden.
Mansveld herhaalde daarop dat ze het verstandig vindt om af te wachten hoe de situatie zich verder ontwikkelt. „We zijn nu 4 dagen ver”, zei ze. En: „Dit wil niemand. De reiziger niet, de bouwer niet, de maker niet en wij niet.” Ze herinnerde aan het begin van de Thalys, de snelle trein naar Parijs. Ook toen waren er de nodige opstartproblemen, die inmiddels zijn opgelost.
Mansveld heeft cijfers gekregen van de NS, waaruit blijkt dat tot nog toe 5 van de 80 Fyratreinen zijn uitgevallen. In totaal reed 53 procent van de treinen met een vertraging van minder dan 5 minuten. Volgens de staatssecretaris wordt met man en macht gewerkt om de situatie snel te verbeteren.
De staatssecretaris noemde de opstartperikelen „ontzettend vervelend”. Ze zei het zelf ook niet leuk te vinden als de trein niet komt als zij op het perron staat. „Dat is heel vervelend voor reizigers.” Mansveld vindt het geen goede start voor de Fyra, maar heeft er vertrouwen in dat de problemen snel worden opgelost.