Touroperator Corendon groeit ondanks crisis
HOOFDDORP (ANP) – Terwijl verschillende grote reisorganisaties economisch moeilijke tijden beleven, blijft touroperator Corendon goede resultaten behalen. Corendon rekent voor dit jaar op 6,5 miljoen euro winst, een miljoen meer dan vorig jaar, maakte het Nederlandse bedrijf woensdag bekend.
Dit boekjaar levert Corendon naar verwachting 548.000 reizigers uit Nederland en België op hun vakantieadres af. In de zomer en winter van 2011 waren dat er nog 444.000. „Daarbij hebben wij geconstateerd dat mensen in 2012 gemiddeld meer voor hun reis betalen dan voorheen. In Nederland bedraagt een gemiddelde boeking nu 482 euro, tegen 474 vorig jaar”, stelt Corendondirecteur Atilay Uslu.
Volgens hem komen andere touroperators slechts met „smoesjes” als zij een terugval in de winst verklaren met economische neergang, hoge brandstofprijzen of sociale onrust op vakantiebestemmingen. „Er gebeurt altijd wel wat. Het is juist de kunst om overal op in te spelen. Focus is ons geheim”, benadrukt Uslu.
Corendon verwacht zijn groei ook komend jaar te kunnen doorzetten. De touroperator gaat zelfs de uitdaging aan reizen naar Albanië aan te bieden, een bestemming waar volgens Uslu andere reisorganisaties zich nog niet aan hebben gewaagd.
Voor 2013 staat ongeveer 318 miljoen euro omzet geraamd, 43 miljoen miljoen meer dan voor 2012. „Vergeleken met vorig jaar rond deze tijd is al 48 procent meer aan reizen voor de zomer verkocht”, verklaart de topman, die daarbij moet bekennen dat hij dat percentage niet denkt vast te houden. „Zo veel reizen hebben we gewoonweg niet ingekocht.”
Deze prognoses zijn exclusief de Nederlandse en de Turkse luchtvaartmaatschappij van Corendon. Daarvoor rekent het bedrijf op respectievelijk 66 miljoen en 172 miljoen euro aan omzet in 2013. Dat is in totaal 8 miljoen euro meer dan voor dit jaar staat ingevuld.