„Winst van Schiphol halveert”
Als Air France de zeggenschap krijgt over KLM zal de Parijse luchthaven Charles de Gaulle daarvan profiteren. De winsten en de beurswaarde van Schiphol zullen halveren.
Dat blijkt uit een donderdag verschenen rapport van bedrijvenonderzoeker P. Lakeman van SOBI over de beursgang van Schiphol en de aanstaande alliantie tussen de Franse en de Nederlandse maatschappij.
De Nederlandse staat zal in dat geval op zijn belang van 75 procent in Schiphol ongeveer 600 miljoen euro verlies lijden. Dat is ruim zes keer zoveel als de waarde van het pakket KLM-aandelen dat de staat in handen heeft. Economisch en juridisch is Schiphol als mainport dan ten einde, meent Lakeman. Want de overstappers verdwijnen naar Charles de Gaulle, dat voldoende ruimte heeft.
Lakeman heeft berekend dat de groei die Schiphol vorig jaar boekte vooral kwam door het faillissement van de Belgische vliegmaatschappij Sabena. De passagiers van Zaventem stapten over naar Schiphol. Zonder die overloop zou het aantal passagiers vorig jaar zijn gedaald. De luchthaven zelf lijdt al enkele jaren verlies. Schiphol haalt zijn inkomsten uit exploitatie van winkels en parkeerplaatsen. Het commercieel onroerend goed is de belangrijkste en groeiende bron van inkomsten, stelt de SOBI-voorzitter.
Samenwerking tussen KLM en Air France levert volgens Lakeman wel winst op. Beide bedrijven kunnen dan de overcapaciteit van hun vloot op de middenafstanden terugbrengen en daardoor wordt de combinatie 5,4 miljard euro meer waard. Omdat Air France tweemaal zo groot is als KLM, zouden de aandeelhouders van KLM voor eenderde van dit bedrag, 1,8 miljard, kunnen profiteren. Maar het lijkt Lakeman twijfelachtig dat dit inderdaad gebeurt.
Schiphol heeft, vergeleken met andere internationale luchthavens, opvallend veel (vijf) startbanen. Het Londense Heathrow bijvoorbeeld of het Duitse Frankfurt moeten het met maar twee doen en verwerken jaarlijks veel meer passagiers. Volgens Lakeman is de strategie van Schiphol om de locatie zo wijd mogelijk over de omgeving te spreiden en zo meer ruimte te hebben voor de ontwikkeling in eigen beheer van onroerend goed. De veelheid aan banen leidt overigens tot hogere kosten en zorgt mede voor de verliezen van de luchthaven.