Binnenland

„Bij crisis mét, niet óver burger praten”

DEN HAAG (ANP) – De overheid slaat vaak de plank mis bij crisiscommunicatie. Volgens Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer denken veel overheden, zoals gemeenten, dat burgers geen enkel risico willen lopen en snel in paniek raken. Beide zijn niet waar, aldus de ombudsman, en hierdoor komt de overheid vaak met de verkeerde soort communicatie: er wordt te vaak óver burgers gesproken in plaats van mét burgers. Dat komt het vertrouwen in deze overheden niet ten goede.

7 December 2012 13:31Gewijzigd op 15 November 2020 00:41

Brenninkmeijer heeft vrijdag een artikel gepubliceerd over problemen met communiceren met burgers tijdens een incident of crisis. Hij bestudeerde hiervoor wat hij de ‘10-daagse asbesthysterie’ noemt, die afgelopen zomer heerste. Nadat in Utrecht asbest in een flatgebouw was vrijgekomen, kwamen ook asbestincidenten in Twenterand, Groningen, Wageningen, Stadskanaal en Noordoostpolder in het nieuws.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer