Economie

Nederland schakelt over op olijfolie

De omzet van olijfolie in de supermarkt is het afgelopen jaar met 25 procent omhooggeschoten. Nederlanders gebruiken er steeds meer van en dat gaat deels ten koste van margarine.

ANP
26 September 2003 10:51Gewijzigd op 14 November 2020 00:35

Fabrikanten en supermarkten verwachten dat de opmars van olijfolie doorgaat. Volgens het onderzoeksbureau Information Resources spendeerden Nederlanders de afgelopen twaalf maanden ongeveer 34 miljoen euro aan olijfolie. Dat is een kwart meer in vergelijking met het voorgaande jaar. Sinds het begin van de jaren negentig tot 2002 is de consumptie verzesvoudigd.

Supermarkten houden rekening met een omzetverdubbeling in ongeveer twee jaar. „De afgelopen jaren is het heel hard gegaan”, aldus H. Kroeze van Prisma Food Retail van de supermarktformules Attent, Golff en Meermarkt. „Alleen geldt er in de retail een ijzeren regel die zegt dat wij minder verdienen naarmate een product groeit.”

Volgens Kroeze van Prisma ligt er steeds minder margarine in het schap. „Ook slaolie en zonnebloemolie leveren in. Consumenten vinden vooral slaolie te vet.”

Fabrikanten dichten de populariteit van olijfolie toe aan de toegenomen aandacht voor het buitenland. „Daarbij is er ook veel aandacht voor de Italiaanse keuken”, aldus productmanager A. van der Made van Unilever (Bertolli). „Bovendien zijn consumenten zich steeds meer bewust van hun gezondheid. Daarin past olijfolie.”

Volgens Van der Made groeit de markt op jaarbasis met ongeveer 13 procent. Ze baseert zich hierbij op gegevens van onderzoeksbureau ACNielsen. „De komende jaren groeit het product nog wel. In Nederland gebruiken ongeveer vier op de tien consumenten olijfolie. Gemiddeld gaat het dan om zo’n 2 liter. In België gebruikt de helft van de consumenten olijfolie. Hun gemiddelde gebruik ligt veel hoger.”

C. Verhorst van importeur De Burg stelt dat olijfolie ook in de lift zit door het gestegen aantal allochtonen in Nederland. „En die gebruiken traditioneel geen margarine.”

Volgens Verhorst heeft de groei bij veel supermarkten vooral te maken met de inspanningen van Albert Heijn. „Die keten heeft de markt opengebroken. Daar profiteren de andere winkels nu van.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer