Reclamebureaus zien omzet verder dalen
DEN HAAG (ANP) – De economische crisis leidt ertoe dat het Nederlandse bedrijfsleven flink het mes zet in de reclameuitgaven. Reclamemakers zagen hun omzet in het derde kwartaal met 6,5 procent dalen, waarmee ze tot de slechtst presterende branches onder de zakelijke dienstverleners behoren in ons land. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Sinds de start van het jaar daalde de reclameomzet met 4,6 procent. „De reclamebranche heeft duidelijk last van de recessie. Het is een van de dingen waar bedrijven als eerste op bezuinigen als het slecht gaat’, zegt CBS-econoom Peter Hein van Mulligen. De omzetdaling werd volgens hem halverwege 2011 al ingezet.
Alleen architectenbureaus deden het nog slechter onder de zakelijke dienstverleners. Zij kampten met een omzetdaling van ruim 11 procent in het derde kwartaal. Architecten worden al jaren geteisterd door teruglopende investeringen, de stilgevallen woningmarkt en problemen met de financiering van bouwprojecten.
Opvallend is dat reisbureaus in het afgelopen kwartaal de verkopen met 8,5 procent zagen toenemen. Deze groei komt volgens Van Mulligen omdat het derde kwartaal vorig jaar erg slecht was. ,De reisbureaus komen terug van veel lagere niveaus, maar mensen gaan nog steeds met vakantie”, aldus de econoom.