Megakerken in VS doen goede zaken
Megakerken in de Verenigde Staten doen in bedrijfsmatig opzicht megagoede zaken, zo meldt het Amerikaanse zakenmagazine Forbes. Zozeer zelfs, dat het bedrijfsleven nog wat van ze kan leren.
Megakerken zijn volgens het blad niet-rooms-katholieke kerken met meer dan 2000 leden. Waren er in 1970 10 van zulke gemeenten in de VS, inmiddels zijn dat er 740.
De bezoekersaantallen van deze kerken groeiden vorig jaar met gemiddeld 4 procent, citeert Forbes de gemeentegroeispecialist en baptistenvoorganger John Vaughn uit Bolivar, oprichter van de organisatie ”Gemeentegroei vandaag”. Aan de meeste gemeenten zijn florerende ondernemingen gekoppeld: 47 procent organiseert regelmatig conferenties, 44 procent verzorgt radioprogramma’s en 38 procent tv-uitzendingen. Naar schatting leveren deze activiteiten elke mega-kerk jaarlijks zo’n 4,2 miljoen euro op.
Tot de grootste kerken behoren de Willow Creek-gemeente van ds. Bill Hybels in South Barrington, bij Chicago (17.100 bezoekers op een zondag), en de Saddleback-kerk van ds. Rick Warren in het Californische Lake Forest (15.000 bezoekers).
Beide predikanten zijn ook in Nederland bekend: ds. Hybels sprak vorig jaar op een conferentie van Willow Creek Nederland in Lelystad; aan een publicatie van ds. Rick Warren, ”Doelgerichte Gemeente”, wordt vanaf morgen een tweedaagse conferentie gewijd in Zelhem. Het boek staat momenteel hoog op de bestsellerslist van de New York Times, aldus de folder van Agapè Gemeenteopbouw, organisator van de conferentie.
Forbes beveelt zijn lezers aan „lessen in marketing” te nemen bij ds. Bill Hybels. Zo zette deze als een van de eerste Amerikaanse voorgangers video’s, toneel en moderne muziek in tijdens de diensten. Volgens de Amerikaanse socioloog prof. Michael Emerson van de Rice-universiteit toont hij daarmee aan „dat kerken gebruik kunnen maken van marketingprincipes en toch geloofwaardig kunnen blijven.”
Aan het gebruik van multimedia heeft, aldus Forbes, ook de allergrootste megakerk in Amerika, de Lakewood gemeente in Houston, Texas, haar succes te danken. Toen ds. Joel Osteen deze kerk in 1999 van zijn vader, ds. Joe Osteen, overnam, telde die zondags nog rond de 6000 bezoekers. Tegenwoordig zijn dat er meer dan 25.000. De gemeente wijkt binnenkort uit naar een stadion.
Volgens Forbes hebben de megakerken hun inzichten ontleend aan het bedrijfsleven. „Nu wordt het tijd dat dit bedrijfsleven bij de kerken in de leer gaat. De meeste firma’s zullen er niets op tegen hebben als ze net zoals de kerken op een leger gemotiveerde medewerkers kunnen rekenen.”