„Internetkoper vaak nog erg naïef”
ROTTERDAM (ANP) – Mensen die via internet artikelen kopen, checken veel te weinig de gegevens van de verkoper. „Ze geloven alles wat er in een advertentie staat waarin goederen worden aangeboden”, zegt Harry Jongkind van het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO).
Jaarlijks wordt er zo’n 40.000 keer aangifte gedaan van oplichting via internet, weet Jongkind. Of dat aantal stijgt, alleen al door het toenemend gebruik van internet bij aankopen, kan Jongkind niet zeggen. Wel neemt hij pieken waar, zoals nu in november omdat Sinterklaas en Kerstmis voor de deur staan.
De aanhouding van een 20-jarige inwoner van Spijkenisse wegens internet-oplichting eerder deze week, gaf aan hoe omvangrijk fraude via internet kan zijn. De werkloze jongeman werkte dagelijks als oplichter. „Toen wij hem thuis oppakten, was hij achter drie computerschermen aan het werk”, vertelde Gerrit Laurens, districtschef van De Eilanden.