Economie

Vlaamse loonwerker tankt wél rode diesel

DEN HAAG – De afschaffing per 1 januari van rode diesel gaat loonwerkers in de grensstreek met België veel omzet kosten, vreest brancheorganisatie Cumela. Een gemiddeld Nederlands loonbedrijf is volgend jaar 75.000 euro meer aan brandstof kwijt dan zijn Belgische collega.

23 November 2012 21:14Gewijzigd op 15 November 2020 00:26
Foto ANP XTRA
Foto ANP XTRA

Dat blijkt uit een onderzoek dat Cumela verrichtte op verzoek van SGP-Kamerlid Dijkgraaf, die tijdens de behandeling van het Belastingplan 2013 in botsing kwam met staatssecretaris Weekers (Economische Zaken). Weekers daagde Dijkgraaf toen uit om de gevreesde problemen hard te maken.

Het onderzoek werd uitgevoerd in de drie zuidelijke provincies. Volgens directeur Jan Maris van Cumela, die het rapport donderdag aan Dijkgraaf overhandigde, staat in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg de werkgelegenheid van 2000 mensen op het spel door de „oneerlijke concurrentie” met de Belgische loonwerkers.

Uit het rapport blijkt dat in de grensstreek straks een prijsverschil van 45 tot 50 eurocent per liter ontstaat tussen de Nederlandse witte diesel en de Belgische rode mazout (diesel). Hierbij is al rekening gehouden met de algemene accijnsverhoging voor diesel van 3 eurocent per 1 januari 2014.

Een gemiddeld loonbedrijf verbruikt per jaar ongeveer 175.000 liter diesel. De afschaffing van de rode diesel, in combinatie met de accijnsverhoging, betekent volgens Cumela voor alle loonbedrijven in Nederland gemiddeld een extra kostenpost van meer dan 35.000 euro per jaar. Langs de grens met België loopt het verschil op naar 75.000 euro.

Doorberekenen aan de klanten is voor de Nederlanders geen optie, omdat ze zich dan uit de markt prijzen tegenover de Belgische loonwerkers. Cumela berekent een kostprijsverschil voor agrarisch werk dat kan oplopen tot 50 euro per uur of per hectare. Na arbeid en afschrijvingen is brandstof de grootste variabele kostenpost voor loonbedrijven. Vorig jaar kwamen volgens de brancheorganisatie van iedere 100 euro aan bedrijfskosten er 16 voor rekening van brandstof.

De 167 bedrijven die aan de enquête meededen, verbruiken per jaar samen 27 miljoen liter rode diesel. Allemaal verwachten ze serieuze schade op te lopen door de ongelijke concurrentie met de Belgische loonwerkers. Volgens Cumela komen –inclusief niet-leden– zo’n 200 loonbedrijven met 2000 medewerkers in de knel. De organisatie wil dat de staatssecretaris met een compensatieregeling komt. In Duitsland, waar de landbouw witte diesel tankt, bestaat al zo’n regeling.

Dijkgraaf biedt het rapport komende week aan de staatssecretaris aan. „Het toont aan hoe heftig de maatregel voor deze ondernemers uitpakt, en dat ook nog eens in crisistijd”, zegt hij. „Heel jammer dat partijen als CDA, VVD en PVV ons amendement om de rode diesel te behouden niet hebben gesteund.” De SGP’er zal aandringen op compensatie, die wat hem betreft ook gaat gelden voor andere gebruikers van rode diesel, zoals de scheepvaart en de bouw.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer