Bill Clinton: reclame kan wereld veranderen
AMSTERDAM (ANP) – Vertegenwoordigers van de Nederlandse adverteerderswereld kregen donderdag bezoek van grote statuur. Bill Clinton verzorgde de openingspeech van het branchefestival 24 uur van de reclame in Amsterdam. De voormalige Amerikaanse president wil dat Nederlandse media en reclamemakers hun creatieve geest inzetten om wereldproblemen op te lossen.
Voor een gehoor van zo’n 700 ondernemers, die elk bijna 500 euro hadden neergeteld, en een groep studenten die via een videoscherm meekeek, besprak Clinton zaken als klimaatverandering, de Arabische Lente en de eurocrisis. „We leven in het meest wederzijds afhankelijke tijdperk van de geschiedenis. Hierin moeten mensen relaties leren opbouwen, en tegelijkertijd hun eigen identiteit kunnen behouden.”
Wat volgens de oud-wereldleider daarom het hardste nodig is, is uitleg. „Als we mondiale ongelijkheid, instabiliteit en milieuproblemen willen oplossen, moeten deze problemen en de mogelijke oplossingen eerst goed worden uitgelegd. Hiervoor heb ik jullie nodig. Jullie creativiteit kan de wereld veranderen”, aldus Clinton aan de adverteerders in de zaal.
„Veel West-Europeanen wijten de eurocrisis aan de Grieken, maar wie beter kijkt weet dat de Griekse bevolking langere werkdagen maakt dan de Duitse. Zij kampen alleen met een zwakke overheid en een elite die geen belasting wil betalen.” Met dit soort voorbeelden liet Clinton tijdens zijn korte bliksembezoek aan Nederland zien hoe uitleg voor begrip en gemeenschapsgevoel kan zorgen bij het grote publiek.
Aan het einde van de speech stelde de presentator van het festival dan ook nog die vraag die iedereen werkelijk bezighield: „Meneer Clinton, hoe moeten wij u noemen als uw vrouw straks president zou worden? Toch geen First Lady?” Het antwoord: „Als dat gebeurt, mogen mijn vrouw en het Amerikaanse volk mij noemen wat ze maar willen.”