„Refoscholen moeten meer samen doen bij vak Engels”
GOUDA – Reformatorische middelbare scholen ontplooien tal van initiatieven om het niveau van Engels bij leerlingen te verbeteren. Er zou echter meer volgens een breedgedragen langetermijnplan gewerkt moeten worden.
Die aanbeveling doet het lectoraat Engels van Driestar Educatief op grond van onderzoek op de scholen. De resultaten daarvan werden woensdag gepresenteerd aan leidinggevenden in het reformatorisch onderwijs.
De initiatieven die de achterliggende tien jaar zijn ontplooid, duurden vaak kort en werden door weinig docenten uitgevoerd, stelden lector dr. J. van Wijk en zijn medewerkers vast.
Hij doet daarom de aanbeveling om geen maatregelen ad hoc te nemen, maar om met een breed draagvlak doordacht te handelen, planmatig te werken en de resultaten te monitoren. Dat laatste is nodig omdat het lastig blijkt vast te stellen of de initiatieven goed werken: verbeteringen kunnen ook andere oorzaken hebben.
Volgens Van Wijk weten scholen vaak niet van elkaar welke acties er zijn opgezet. Hij hoopt dat het rapport leidt tot meer contacten tussen scholen. Het onderzoek wordt nog voortgezet.