Prijsbewuste consument drukt winst Ahold
AMSTERDAM (ANP) – Supermarktconcern Ahold probeert in de moeilijke economische omstandigheden de kostenbewuste consument te trekken met veel aanbiedingen. De operationele winst stond daardoor in het derde kwartaal onder druk. De onderneming wist wel de omzet en het marktaandeel te verhogen. De nettowinst halveerde bijna door een eenmalige belastinglast in Scandinavië.
Ahold liet weten aanhoudend moeilijke marktomstandigheden te verwachten. De consumenten blijven ook zeer kostenbewust, zo liet topman Dick Boer weten. Maar Ahold investeert tegelijkertijd ook in kwaliteit en in de internetstrategie, benadrukte Boer. Albert Heijn opende enkele weken geleden in Heemstede het eerste ophaalpunt waar op internet bestelde boodschappen kunnen worden opgehaald. Dit jaar komen er nog twee ophaallocaties bij, in Naarden en in Tilburg, vertelde Boer.
Albert Heijn wist in het derde kwartaal marktaandeel te winnen. De omzet in Nederland steeg met 8,1 procent tot 2,5 miljard euro. Die stijging werd geholpen doordat de omzet van het eerder overgenomen bol.com voor het eerst volledig in het kwartaal was opgenomen. Ook zijn in de afgelopen maanden 14 van de 82 overgenomen supermarkten van Jumbo omgebouwd tot Albert Heijn.
De omzet in winkels die al langer dan een jaar open zijn ging in Nederland met 2,5 procent omhoog. Consumenten werden onder meer getrokken met aanbiedingen, een van de oorzaken van het dalen van de winstmarge van 6,4 procent in het derde kwartaal vorig jaar tot 5,6 procent dit jaar. Ook de kosten van investeringen en de integratiekosten van Jumbo drukten de winst iets.
Het gehele concern zag de opbrengsten met 3,7 procent stijgen tot 7,6 miljard euro. Dat was vrijwel gelijk aan de verwachting van analisten. De nettowinst daalde met 45,9 procent tot 139 miljoen euro. Dochterbedrijf ICA in Scandinavië moest na een uitspraak van de rechter in hoger beroep een belastingvordering van 90 miljoen euro betalen. Vorig jaar werd het nettoresultaat juist gestuwd door een belastingbate.
Operationeel schreef Ahold een winst van 289 miljoen, een daling van 3,7 procent. In de VS was er sprake van een omzetgroei van 1,9 procent, voornamelijk gedreven door overnames. De winstmarge daalde licht.
Boer zei te verwachten dat de storm Sandy, die begin november over de oostkust van de VS raasde, een licht positieve impact op de omzet van Ahold zal hebben in het vierde kwartaal. Dat komt omdat mensen in aanloop naar het natuurgeweld meer boodschappen inslaan. Maar Boer benadrukte dat de verwoestende storm ook veel kosten met zich mee heeft gebracht, die nu nog niet goed zijn te overzien.