Toyota Prius Plug-in tankt uit het stopcontact
Velen zijn bereid elektrisch te gaan rijden, maar dan moet de auto wel gewoon een verre vakantierit aankunnen. Toyota lost dit op met de plug-in-hybride op basis van de Prius.
Vanwege gunstige belastingmaatregelen zijn hybrides in Nederland immens populair. Toyota gaat in de verkopen voorop en breidt zijn programma niet alleen uit met meer modellen, maar ook met een zogenaamde plug-in-hybride op basis van de Prius voor een groter elektrisch bereik.
Toyota bracht ruim tien jaar geleden de eerste hybride op de Europese markt. Ook met een plug-in- of stekkerhybride is het merk er weer snel bij. De basis is de vertrouwde Prius, waarvan er vele duizenden over ons wegennet zoemen. Die auto kan met zijn techniek maar 2 tot 3 kilometer volledig elektrisch rijden voordat de verbrandingsmotor aanslaat. Bovendien gaat dat alleen bij lagere snelheden en rustig accelereren.
De plug-in heeft een extra lithium-ionbatterij, die via het stopcontact of een laadpaal kan worden opgeladen. Daarmee biedt de auto extra mogelijkheden. Er kan nu over een grotere afstand volledig elektrisch worden gereden, bovendien bij hogere snelheden en als de bestuurder het gaspedaal wat dieper intrapt.
Toyota claimt een elektrische actieradius tot 25 kilometer, maar rekent zichzelf daarmee wel een beetje rijk. Op de lithium-ionbatterij kan in de praktijk tot zo’n 17 kilometer elektrisch worden gereden. Daarbij komt dan nog 2 tot 3 kilometer van de normale accu. Het effect van deze extra elektrische capaciteit op het brandstofverbruik is zodoende sterk afhankelijk van de manier waarop de auto wordt ingezet. Sterker nog, wie de auto tussendoor nooit oplaadt, heeft helemaal geen voordelen. Maar wie vooral kortere afstanden achter elkaar aflegt en tussendoor de gelegenheid neemt de auto volledig te laden, kan in theorie zelfs volledig elektrisch rijden. Maar de Prius Plug-ingebruiker ontkomt er niet aan om af en toe de verbrandingsmotor te laten draaien. Als er bij koud weer wordt gestart, draait de 1,8 liter benzinemotor om de verwarming op temperatuur te brengen en slaat daarna weer af.
Wordt het gaspedaal tot onderin ingetrapt, dan is te merken dat de verbrandingsmotor meedoet en datzelfde gebeurt als de 85 tot 90 km/u wordt gepasseerd. Uiteraard hoeft de bestuurder niets zelf te regelen, daar zorgt de boordelektronica van de auto helemaal zelfstandig voor. Toch blijkt het interessant om op de display te volgen hoe de techniek zich gedraagt en wanneer en waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt. Tegelijk kan daarop het gerealiseerde brandstofverbruik in de gaten worden gehouden.
Toyota claimt een gemiddeld verbruik van 1 op 47,6. Utopie of niet? Dat ligt er helemaal aan. Deze waarde is gemeten volgens de geldende Europese normen. Onder laboratoriumomstandigheden wordt een standaardtraject afgelegd en dat levert een bepaald brandstofverbruik op. Omdat de totale afstand tijdens de cyclus bescheiden is, neemt de elektromotor een groot deel voor z’n rekening met een flinke invloed op de uitkomst. Een groot voordeel voor de eindgebruiker is dat er met een CO2-uitstoot van 49 g/km geen bpm wordt geheven, geen wegenbelasting verschuldigd is en de zakelijke rijder ook geen bijtelling krijgt. Vooral in dat laatste schuilt het succes van de Prius Plug-in.
Maar nu de praktijk in vergelijking met de bestaande Prius. Die auto verbruikt normaal gesproken ongeveer 1 op 17 tot 1 op 18, ook al wordt op papier beter beloofd. Het verbruik van de Plug-in is zoals gezegd sterk afhankelijk van de manier waarop er met de auto wordt gereden. Afwisselend snelweg met stukjes rond de woonplaats die dan vooral elektrisch worden afgelegd, levert een gemiddelde op van 1 op 25 of beter. Het meest verbaasd zijn we echter door het gerealiseerde brandstofverbruik als er louter over de snelweg wordt gereden met snelheden boven de 130 km/u en de elektromotor niet wordt aangesproken. De auto haalt dan al zonder moeite 1 op 21 of beter.
Toyota verkoopt de Prius Plug-in vanaf 39.645 euro, terwijl de meest complete versie op 46.050 euro uitkomt. In vergelijking met de normale Prius in dezelfde uitrustingsvariant is er een verschil van ruim elf mille. Het heeft echter geen zin om uit te rekenen of dit verschil er met een lager verbruik en lagere bijtelling na een aantal jaren uit wordt gehaald. De praktijk is dat de zakelijke rijder wel of niet de Plug-in mag leasen. Als dat laatste het geval is, wordt er vanaf dag één geprofiteerd van de vrijstelling van bijtelling.
verbruik +/+
De Prius Plug-in Hybrid heeft een batterij om langer elektrisch te kunnen rijden. En alleen met de benzinemotor is de wagen ook al uitzonderlijk zuinig.
display +
Van de berijder wordt geen enkele inspanning verwacht om het hybride systeem te laten werken. Op de display is de werking van de diverse componenten te zien.
vormgeving -
De vormgeving van de Prius is weinig verheffend. De auto moet in de hele wereld verkocht worden en dat levert meestal geen hoogstandjes op.
bagagevolume +
Ondanks de deels volumineuze techniek biedt de Prius ook als Plug-in Hybrid een keurig bagagevolume en een neerklapbare achterbank.
interieur +/-
Het interieur is futuristisch ingedeeld, maar wijkt niet af van de normale Prius. Jammer dat een groot deel van het dashboard uit relatief harde kunststoffen bestaat.
Topsnelheid
180 km/h
Acceleratie
10,8 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 25,0 km.
CO2-uitstoot
49 g/km