Consument

Handelen op Marktplaats blijft een gok

Handelen via Marktplaats is reuze handig. De populaire aan- en verkoopsite vereist echter voortdurend alertheid. Een koopjesjager gaat de boot in voordat hij het weet. Soms letterlijk. Marktplaats blijft een gok.

14 November 2012 13:29Gewijzigd op 15 November 2020 00:15
Foto RD
Foto RD

Marktplaats.nl is niet meer weg te denken uit de samenleving. Het aantal advertenties op de website schommelt rond de 7,5 miljoen, het aantal unieke bezoekers rond de 6,5 miljoen per maand. Elke dag komen er zo’n 300.000 nieuwe advertenties bij.

Marktplaats zit vol voetangels en klemmen. Ook oplichters, malafide handelaren en corrupte verkopers maken dagelijks dankbaar gebruik van de naïviteit van het kopersvolk. Met regelmatig pijnlijke gevolgen. Een koopje op Marktplaats kan onverwacht een lange staart krijgen.

Een grote droom van koper X is de aanschaf van een motorboot. Leuk kajuitbootje voor weinig geld. Liefst met een paar slaapplaatsen om te overnachten. Het water trekt.

Onverwacht komt het gedroomde vaartuig op Marktplaats binnen. Hagelwit kajuitbootje, 6,50 meter, Volvo Pentamotor, zonnedek, een paar slaapplaatsen. Voor een prikkie! Met tandemas-boottrailer, zonder kenteken.

De bodemprijs kan drie dingen betekenen: of de verkoper wil zo snel mogelijk van zijn boot af, of de verkoper heeft geen verstand van prijzen of er zit een luchtje aan de schuit.

Snelheid is geboden. Eén telefoontje en een afspraak staat. Koper X meldt zich een dag later al bij de verkoper, een gerenommeerd sloopbedrijf in Limburg, ook actief in het Ruhrgebied. De biedingen op Marktplaats overtreffen inmiddels ruimschoots de vraagprijs.

De sloper heeft –zo wil het verhaal– de kajuitboot overgehouden aan een grote klus in Duitsland: een bedrijfshal met de grond gelijk maken en de inhoud afvoeren. De sloper heeft niets met een opgeslagen Duitse boot en wil snel mogelijk geld zien. ’t Klinkt niet onaannemelijk.

De kennismaking met het vaartuig valt ietwat tegen. De kajuit –aangetast door vocht– moet flink onderhanden worden genomen. Toch trekt de boot. Alleen de trailer is de vraagprijs al dubbel en dwars waard.

De onderhandelingen blijven steken op een verschil van 50 euro. Een fractie van de verkoopprijs, maar toch. Uiteindelijk moet de koper eieren voor z’n geld kiezen. Deal! Een iets hogere prijs dan verwacht, maar nog altijd vijf tientjes onder de vraagprijs.

Dolgelukkig keert koper X huiswaarts. Mét droomboot. Navraag leert dat de zware, Duitse boottrailer zonder eigen kenteken niet de openbare weg op mag. De nieuwe eigenaar rest daarom niets anders dan een kenteken aan te vragen.

De Duitse trailerbouwer, Rudolf Leibing uit Eschershausen, blijkt onvindbaar. De fabrikant reageert op geen enkel telefoontje of mailtje. Overgenomen? Failliet? Het opvragen van een typegoedkeuring –om de kentekenaanvraag te vergemakkelijken– is daarmee uitgesloten.

Overleg met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) leert dat de Duitse verkeersautoriteiten, het Kraftfahrt-Bundesambt (KBA), een ”verklaring van geen bezwaar” moeten afgeven voordat de RDW een kenteken kan verstrekken. Voor 10,20 euro levert de KBA een verklaring.

Gestolen

Opgewekt rijdt koper X met z’n Duitse tandemasser én z’n Duitse KBA-verklaring naar het RDW-keuringsstation in Zwolle. Een RDW-keurmeester checkt merk, bouwjaar en chassisnummer. In verschillende databases.

Onverwacht volgt een schokkende mededeling. „Meneer, uw trailer staat geregistreerd als gestolen.” Onthutst staart de booteigenaar de keurmeester aan. „Gestólen…?!”De keurmeester knikt. „Gestolen.”

Het schaamrood stijgt de bootbezitter naar de kaken. Opeens is het heel warm in Zwolle… De RDW’er wijst op het scherm. „In Eucaris, een Europese database tegen voertuigcriminaliteit, staat uw trailer als ontvreemd geregistreerd.”

De keurmeester oppert twee mogelijkheden: „Of we bellen ter plekke de politie, of we wachten tot woensdag. De politie onderzoekt elke woensdag dubieuze voertuigen.” De keus is lood om oud ijzer.

Vier dagen later verricht de recherche forensisch onderzoek. „Het komt regelmatig voor”, legt een vriendelijke RDW’er uit, „dat een Italiaan in scheiding z’n ex een hak wil zetten door hun boot als gestolen op te geven.” Of dat ook bij Duitsers voorkomt, durft hij niet te zeggen. De politie staakt de zoekactie. Zonder resultaat. De status van de boottrailer blijft onduidelijk.

Het chassisnummer van de wat oudere aanhanger blijkt tegelijk een serienummer van de fabrikant voor een reeks trailers te zijn. „Als er ooit één voertuig uit zo’n serie is ontvreemd, staat de hele reeks te boek als gestolen.” De trailer krijgt daarom het voordeel van de twijfel. Voor 100 euro verstrekt de RDW –tot grote opluchting van de aanvrager– uiteindelijk toch een kenteken.

De kajuit blijkt echter net iets te veel kluswerk te vergen. De booteigenaar besluit daarom afscheid te nemen van z’n vaartuig. Uiteraard… verkoop via Marktplaats. Al snel staat de telefoon roodgloeiend. De eerste beller maakt –voor 150 euro onder de vraagprijs– een afspraak.

Een zeer geïnteresseerde Duitser biedt vervolgens telefonisch herhaaldelijk –ongezien– de vraagprijs. Afspraak is echter afspraak. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Opgelucht draagt de bootbezitter z’n vaartuig uiteindelijk over aan een nieuwe eigenaar. Met een bescheiden winstje van een 900 euro.

Mazzeltje

Het water én een boot blijven trekken. Marktplaats biedt weer uitkomst. Een nieuw mazzeltje: kajuitboot, 7,50 meter, Renaultmotor, met een zo goed als nieuwe kap, keuken, koelkast, toilet. Inclusief boottrailer. Opnieuw een koopje. Lijkt het.

Een ondernemer uit Geldermalsen, woonachtig in Purmerend, biedt voor zijn vriend uit Oss een boot te koop aan in Lommel (B.), onder Bergeijk. Vreemd verhaal. Prijs en product zijn echter aantrekkelijk genoeg om even verder in te duiken.

Koper X biedt 150 euro onder de –toch al lage– vraagprijs. De verkoper hapt echter toe. Harde afspraak. Een dag later neemt de schipper in spe poolshoogte bij de kajuitboot in een Belgisch jachthaventje. Het ietwat groen uitgeslagen vaartuig lijkt –na een forse sopbeurt– prima mogelijkheden te bieden.

Het ritueel herhaalt zich. Opnieuw overstijgen de biedingen op Marktplaats de vraagprijs. De verkoper ruikt geld. Hij wil z’n boot niet langer voor de afgesproken prijs leveren, maar eist 150 euro extra.

De koper steigert, de verkoper weigert. De ondernemer –„ik ben geen dief van m’n eigen portemonnee”– vindt geld belangrijker dan afspraken. ’t Is kiezen of delen. De koper kan weinig anders dan –met grote tegenzin– z’n knip trekken. De deal blijft te lucratief om te laten varen. Echter, onder de strikte voorwaarde dat een test tot tevredenheid verloopt.

Koper X stapt enkele dagen later in België aan boord voor een proefvaart. Grote, passerende vrachtschepen veroorzaken forse golfslag. Voorzichtig manoeuvreert hij –niet gehinderd door enige ervaring– het smalle jachthaventje uit, linksaf een breed, langgerekt kanaal op.

Pakweg 4 kilometer verderop is de koper overtuigd. Prima bootje. Hij draait aan het stuur om terug te keren. Hij draait, draait… en drááit. De boot reageert echter nergens meer op. Stuurloos draait de schuit rondjes. Midden op het water.

Een licht gevoel van paniek golft door het vaartuig. Wat nu?! Havenmeester bellen? Politie? Rijkswaterstaat? In de verte stoomt een breed binnenvaartschip op. De opvarenden rest weinig anders dan af te wachten.

Na een zoveelste rondje komt de stuurloze motorboot in de buurt van de wal. De stuurman springt op de kant en geeft de boot –onbedoeld– een zet richting open water. Lichtelijk overstuur dobbert z’n echtgenote vervolgens alleen rond.

Op sleeptouw

Goede raad is duur. Een passerend jacht uit Leiden biedt uiteindelijk uitkomst. Twee mannen en een hond nemen de ‘schipbreukelingen’ op sleeptouw, terug naar de jachthaven. De proefvaart valt in het water.

Een eerste inspectie leert dat stuurhuis of stuurkabel defect is. Of allebei. Enkele telefoontjes naar watersportbedrijven maakt duidelijk dat de reparatiekosten kunnen oplopen tot 500 euro.

De verkoper heeft inmiddels z’n buik vol van de boot van zijn vriend. Hij wil 400 euro van de verkoopprijs afdoen. De koper weigert en eist minimaal 500 euro minder. De verkoper doet water bij de wijn en even later is koper X de gelukkige eigenaar van een stuurloze boot.

Het is een gok. De reparatie kan meevallen en tegenvallen. Nader onderzoek in Nederland wijst uit dat de stuurkabel is gebroken. Een nieuwe kabel –inclusief stuurhuis– is snel gevonden via… Marktplaats. Voor 100 euro. Vervanging blijkt –ondanks wat strubbelingen– relatief eenvoudig. De ‘winst’? Een kleine 400 euro.

De nieuwe schippers kiezen –na een klus- en poetsbeurt– eindelijk het ruime sop. Zon, wind en water. Genieten met volle teugen. Handelen via Marktplaats kan buitengewoon enerverend zijn. Eén ding staat echter als een paal boven water. Varen is fantastisch!


Net een prikbord in de supermarkt

  • Koop niet overhaast. Oriënteer je (bij grotere uitgaven) geruime tijd op de markt. Geduld blijkt meer dan eens een schone zaak.

  • Kijk wat voor soort verkoper er achter een product schuilgaat. Het linkje ”bekijk alle advertenties” in de advertentie geeft een (zekere) indruk.

  • Word niet warm of koud van biedingen. Een bod biedt geen enkele garantie. Het kan hooguit een indicatie geven over de populariteit van product en prijs.

  • Geef nooit op voorhand de vraagprijs. Informeer altijd eerst naar een uiterste prijs of een verkoopprijs. Meestal is een verkoper bereid te onderhandeln.

  • Pingelen lastig? Onderhandelen vervelend? Een vriend of kennis met enige handelservaring meenemen, kan veel geld besparen.

  • Afspraak is op Marktplaats –helaas– niet altijd afspraak. Sommige verkopers schromen niet zich terug te trekken, ondanks strikte afspraken.

  • Wees altijd op je hoede. Laat je gezonde verstand spreken. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.


Tips voor veilig handelen op Marktplaats

Vele duizenden Nederlanders maken gebruik van Marktplaats. Van huisvrouwen tot handelaren. Let op! Ook oplichters weten de site te vinden.

Marktplaats wordt regelmatig geconfronteerd met dubieuze handel of handelaren. „Wij krijgen op een totaal van 300.000 nieuwe advertenties per dag gemiddeld 85 meldingen van mogelijk frauduleuze praktijken”, vertelt Sanne Gordon, pr-manager van Marktplaats.

Marktplaats probeert fraude, oplichting en andere illegale praktijken tegen te gaan. Het belangrijkste instrument daarbij is het tipsysteem, aldus Gordon. „Gebruikers kunnen een tip doorgeven als ze een advertentie met illegale inhoud zien. Wij verwijderen zo’n advertentie zo snel mogelijk. Alles wat bij wet verboden is, is ook verboden op Marktplaats.”

De verkoopsite geeft verder voorlichting om ongewenste situaties te voorkomen. Gordon somt een rijtje tips op. „Weet met wie je handelt. Win zo veel mogelijk informatie in over koper of verkoper, bijvoorbeeld door contactgegevens op te vragen of persoonlijk (telefonisch) contact te leggen. Betaal het product via PayPal, waarmee je aankopen zijn beschermd.”

Marktplaats werkt nauw samen met de politie, bijvoorbeeld via de site mijnpolitie.nl. „Bezoekers kunnen hier internetoplichting melden, maar ook vooraf checken of de gegevens van een verkoper, bijvoorbeeld z’n bankrekeningnummer, bekend zijn bij de politie.”

Ook werkt Marktplaats mee aan de site stopheling.nl. „Gebruikers kunnen hier controleren of het serienummer van een artikel dat ze overwegen te kopen, in de database van de politie als gestolen staat geregistreerd.”

Marktplaats kan niet alle dubieuze praktijken voorkomen, kopers moeten vooral zelf alert zijn. Gordon vergelijkt de rol en de verantwoordelijkheid van Marktplaats met het prikbord in de supermarkt. „Het is aan kopers en verkopers om zich te houden aan de wet, het is aan politie en justitie om de wet te handhaven. In ruim 99,9 procent van de gevallen gaat het echter gewoon goed.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer