Gemeente krijgt vooral klachten over verkeer
RIJSWIJK (ANP) – Mensen ergeren zich in hun gemeente vooral aan problemen met verkeerssituaties en bestrating. Dat blijkt uit gegevens van de website Verbeterdebuurt.nl, een klachtenwebsite waar 75 procent van de Nederlandse gemeenten bij is aangesloten.
De website biedt een forum waar bewoners een klacht kunnen indienen over een ergernis in hun buurt. De website stuurt de klachten door naar de gemeente, die er vervolgens mee aan de slag kan. In ruim 2 jaar tijd zijn er ruim 19.000 klachten ingediend.
Uit een analyse van Sargasso.nl en het ANP blijkt dat het verkeer en de bestrating in de buurt verreweg de grootste bron van ergernis zijn. Ruim 7200 klachten werden er ingediend over situaties die daarmee te maken hadden. Ook afval (2880), straatmeubilair en verlichting (2750) en problemen met groen- en speelvoorzieningen (2180) lenen zich voor klachten.
De klachten over het verkeer en de bestrating gaan vooral over gaten in het wegdek, omhooggedrukte stoeptegels, hardrijders en afbrokkelend asfalt. Er zijn echter een paar opvallende meldingen. Zo staan in Spijkenisse bij een kruispunt regelmatig alle stoplichten een minuut op rood, meldden meerdere mensen. In Utrecht blijkt een fietspad na reparatie over te lopen in een drukke bushalte, in Woerden rot een houten brug weg en in Lijnden dirigeert een verkeersbord fietsers een vijver in.
De database levert verder nog een aantal opvallende klachten op. Zo blijkt uit verschillende meldingen dat gemeenten regelmatig fout gespelde straatnaamborden ophangen. In Leerdam blijken mensen hun schoenen weg te kunnen gooien, omdat vallende kersen er onuitwasbare vlekken in maken. Veel mensen blijken de gemeente ook aan te spreken op het luiden van kerkklokken op zondag en in Noordwijkerhout wordt de gemeente verzocht overlastgevende duiven dood te schieten.
Via de website komen er maar weinig klachten binnen over vandalisme, geluid, drugs en alcohol en hangjongeren. Bij elkaar opgeteld is er minder dan 500 keer geklaagd over deze onderwerpen. De meeste meldingen komen uiteraard uit de grote steden. Rotterdammers vormen daar een uitzondering op: zij maken slechts mondjesmaat melding van de ergernissen. De gemeente Leerdam springt eruit met ruim 4500 meldingen, maar dat komt doordat de gemeente de site zelf gebruikt om klachten te documenteren.