Economie

„Schoenenindustrie niet transparant”

AMSTERDAM (ANP) – Schoenenmerken communiceren niet helder over de arbeidsomstandigheden en de effecten voor het milieu en het klimaat in de toeleveringsketen. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerd onderzoek van Rank a Brand onder 72 schoenenmerken.

8 November 2012 13:11Gewijzigd op 15 November 2020 00:09

Rank a Brand onderzoekt sinds 2009 de scores van merken op gebied van duurzaamheid en arbeidsomstandigheden. Inmiddels zijn 800 merken te raadplegen in onder meer de sectoren kleding, elektronica, media en supermarkten.

Geen enkel schoenenmerk krijgt het hoogst haalbare A-label in het onderzoek. Onder meer Puma, Nike, Adidas en Timberland krijgen een B-label. De meeste merken krijgen een negatief koopadvies met een E-label. De leerververij is een van de meest vervuilende sectoren ter wereld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer