Economie

Kabinet betrokken bij KLM-Air France

Het kabinet is intensief betrokken bij de gesprekken tussen KLM en Air France over een vergaande samenwerking. De staat stelt voorwaarden aan een alliantie tussen de maatschappijen.

Redactie economie
19 September 2003 20:30Gewijzigd op 14 November 2020 00:34

Premier Balkenende maakte vrijdag duidelijk dat Schiphol niet mag verworden tot een filiaal van de luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs. Ondertussen groeit de onrust bij vakbond FNV Bondgenoten over mogelijke ontslagen.

De minister-president heeft recht van spreken. De staat is grootaandeelhouder van Schiphol en heeft in KLM een belang van 14,1 procent. De Nederlandse maatschappij heeft Schiphol als thuisbasis. Charles de Gaulle is het knooppunt in het netwerk van Air France.

De premier wil dat de belangen van Schiphol en KLM niet worden verkwanseld, omdat beide zeer belangrijk zijn voor de Nederlandse economie en veel werkgelegenheid genereren. „Schiphol is een fantastische luchthaven met een grote internationale reputatie. Dat moet zo blijven”, zei Balkenende. Het kabinet is niet van plan de samenwerking tussen Air France en KLM tegen te houden.

KLM heeft geregeld gezegd de positie van Schiphol bij een alliantie met Air France te willen waarborgen. Ook het behoud van de eigen identiteit is een cruciale eis van de Nederlanders.

KLM en Air France hikken momenteel tegen een alliantie aan. Het leek er sterk op dat deze week nog een samenwerking zou worden bekendgemaakt. Daar kwam verandering in toen de maatschappijen toegaven nog enkele belangrijke hobbels te moeten nemen. Het is onduidelijk welke dat zijn, maar er wordt gesuggereerd dat het gaat om de verdeling van de aandelen.

Een samenwerking moet een flinke kostenbesparing opleveren. Air France wil de komende vijf jaar 400 miljoen euro besparen, zo heeft topman Spinetta van Air France tegen Franse vakbonden gezegd. De maatschappij zou verder gezegd hebben niet in het personeelsbestand te snijden.

Deze laatste opmerking boezemt FNV Bondgenoten angst in. „Als er bij Air France geen banen verdwijnen, betekent dit misschien dat bij KLM het kostenvoordeel gehaald wordt en dat daar geschrapt wordt”, zei bestuurder G. Hardeveld. Hij heeft inmiddels een gesprek met de KLM-directie aangevraagd. Dat heeft waarschijnlijk woensdag plaats.

KLM was vrijdag een van de grootste verliezers in de Midkap op de beurs van Amsterdam. De luchtvaartmaatschappij verloor 1,8 procent. Ondertussen neemt de druk vanuit Italië toe om de Italiaanse maatschappij Alitalia ook een rol te laten spelen bij een toekomstige samenwerking tussen KLM en Air France. De topman van Alitalia, Francesco Mengozzi, wil in de nabije toekomst met de Nederlanders en de Fransen onderdeel zijn van een houdstermaatschappij. Hij ziet een rol voor zijn bedrijf weggelegd in de „tweede fase” van een alliantie, zei hij in de zakenkrant Financial Times van vrijdag. Alitalia is al partner van Air France in het luchtvaartverbond SkyTeam.

De topman van Air France, Jean-Cyril Spinetta, heeft tegen Franse vakbonden gezegd dat het nog te vroeg is om Alitalia bij een samenwerking met KLM te betrekken. Later zou dit wel aan de orde komen, aldus de bonden.

De Italiaanse regering treft volgens Mengozzi al voorbereidingen om Alitalia een kans te geven onderdeel te zijn van een alliantie. De staat wil zijn belang van 62,4 procent in de maatschappij zo snel mogelijk verminderen.

De Italiaanse premier Berlusconi heeft druk uitgeoefend op Frankrijk om Alitalia niet buiten spel te zetten. Hij liet onlangs weten dat een alliantie tussen KLM en Air France zich kan uitbreiden naar de Italiaanse onderneming. Mengozzi heeft bovendien rond de tafel gezeten met Spinetta en enkele hooggeplaatste Italiaanse en Franse ambtenaren. Ze kwamen bijeen nadat Berlusconi en zijn Franse collega Raffarin elkaar telefonisch hadden gesproken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer