„Export over zee naar Afrika geblokkeerd”
De overheid belemmert de Nederlandse export over zee naar vooral Afrikaanse landen.
De goederen die naar deze landen gaan, zoals oude auto’s en gebruikte computers, worden vaak bestempeld als afvalstoffen en mogen daarom Nederland niet verlaten. Dit heeft ook negatieve gevolgen voor de import uit Afrika. Dat stelt de Nationale Havenraad.
De inkomsten van vooral de havens in Amsterdam en in de provincie Groningen staan hierdoor onder druk. De werkgelegenheid loopt ook gevaar, aldus de raad. De Nationale Havenraad is het overlegorgaan van de Nederlandse zeehavens, de rijksoverheid en de belangenorganisaties van het bedrijfsleven in de havensector.
Vooral de gevolgen voor de invoer zijn „bijzonder zorgwekkend”, meent de raad. Nederland haalt behoorlijk veel goederen, vooral cacao, uit Afrika. De haven in Amsterdam is zelfs de grootste cacaoverwerker ter wereld. De invoer van deze goederen uit Afrika wordt relatief goedkoper doordat de schepen op hun terugreis afgedankte spullen meenemen die in Afrika worden verkocht.
„Het gaat bijvoorbeeld om autowrakken. In Afrika maken ze van tien barrels weer twee mooie wagens. Ook kunnen ze oude computers goed gebruiken”, zei A. Langeveld, secretaris van de Nationale Havenraad, vrijdag.
Wegens onduidelijke Europese regels bestempelen inspecteurs van de overheid veel van deze producten als afvalstoffen. „Een snelle leegloop van de handel is het gevolg”, aldus de Nationale Havenraad. Vervoerders wijken steeds vaker uit naar de havens van Antwerpen, Dublin, Hamburg en Le Havre, waar de regels „liberaler” worden toegepast.
Zo hebben verladers het afgelopen jaar ongeveer 5000 zogenoemde rollende eenheden, vooral auto’s, via Antwerpen naar Afrika vervoerd. Ze omzeilen op die manier omslachtige procedures, vertragingen en extra kosten. De Nationale Havenraad heeft inmiddels staatssecretaris Van Geel van VROM om opheldering over de regels gevraagd.