Detailhandelsgigant Metro zucht onder crisis
DUSSELDORF (ANP/RTR/DPA) – De Duitse detailhandelsgigant Metro, moederconcern van de elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft flink te lijden onder de zwakkere consumentenbestedingen in Europa. Vooral op de Zuid-Europese markten hielden consumenten de hand op de knip, met name als het gaat om elektronica.
Metro meldde dinsdag dat het bedrijfsresultaat met 35 procent is gedaald tot 398 miljoen euro. De omzet steeg slechts licht tot 15,9 miljard euro. Het nettoresultaat ging met meer dan de helft omlaag tot 89 miljoen euro. De winstcijfers vallen slechter uit dan analisten hadden verwacht.
Volgens Metro was vooral sprake van een verkoopdaling in de non-foodsector. Topman Olaf Koch sprak van een „uitdagende conjuncturele situatie”.
Het grootste detailhandelsbedrijf van Duitsland verlaagde begin oktober de winstverwachting voor heel 2012 door de economische tegenwind. Metro verwacht voor dit jaar een resultaat van circa 2 miljard euro, terwijl eerder nog op een hogere winst werd gerekend.
Metro raakte in september zijn notering aan de Duitse hoofdindex DAX in Frankfurt kwijt, nadat het bedrijf een kwart van zijn beurswaarde had ingeleverd.