Omzet TomTom verder onder druk
AMSTERDAM (ANP) – Navigatiebedrijf TomTom ziet de omzet uit consumentenproducten steeds verder afnemen. Ook de inkomsten uit de levering van inbouwapparatuur aan autofabrikanten staan onder druk door de slappe Europese automarkt. Reden voor het bedrijf om zijn omzetverwachting voor dit jaar te verlagen.
Waar TomTom in het verleden nog wel eens een slap jaar goed kon afsluiten maken door sterke verkopen rond de feestdagen in december, verwacht het daar nu niet al te veel meer van. „De kerstverkopen zijn niet zo belangrijk meer als ze geweest zijn”, zei topman Harold Goddijn dinsdag.
TomTom behaalde in het derde kwartaal een omzet van 274 miljoen euro. Dat is bijna een vijfde minder dan een jaar eerder. De daling zit vooral in de consumentenmarkt, goed voor het leeuwendeel van de inkomsten. De consumentenomzet daalde met bijna een kwart tot 172 miljoen euro.
Goddijn kon niet aangeven of en wanneer hij een einde voorziet aan de gestage afkalving van de consumentenmarkt. Aan een prognose voor volgend jaar waagde hij zich evenmin, hoewel de navigatiemarkt volgens hem wel voorspelbaarder is geworden en de prijzen zich stabiliseren.
Het bedrijf gaat voor dit jaar uit van een omzet van ongeveer 1,05 miljard euro, tegen een eerdere prognose van 1,10 miljard euro. De verlaging heeft te maken met de zwakte op de Europese automarkt, waar volgens Goddijn de komende kwartalen nog geen einde aan komt.
De nettowinst daalde in het derde kwartaal met 23 procent tot 22 miljoen euro. Ondanks de lagere omzetprognose verwacht TomTom altijd dat de aangepaste winst per aandeel over heel 2012 uitkomt op 0,35 euro. In het derde kwartaal bedroeg die 0,14 euro.