Zonder rijbewijs in een bedrijfswagen
Het oogt als een Playmobil-autootje. In werkelijkheid is het een serieus, compact bedrijfsvoertuig. De Mega. Een vederlicht vrachtwagentje -bolle toet, guitige oogjes- met benzine- en dieselmotor. Binnenkort komt er ook een elektrische versie op acht of twaalf batterijen.
Mega is afkomstig uit Frankrijk. Importeur Aixam Mega uit Uden haalde het vierwielertje naar Nederland. Het Brabantse bedrijf is in Nederland vooral bekend als leverancier van brommobielen. De Mega is in feite een vrachtvariant op het brommobiel.
Aixam is sinds 1996 actief op de Nederlandse markt. De huidige directeur, mevrouw Silvia van de Ven, is destijds via het Arbeidsbureau als telefoniste bij het bedrijf binnengekomen. „Daar wist men ook niet precies om wat voor bedrijf het ging. Iets met auto’s.” Mevrouw Van de Ven geeft inmiddels leiding aan vier man personeel. Per jaar haalt ze voor 28 dealers in Nederland ruim 600 brommobielen uit Frankrijk.
De markt van brommobielen -met spelers zoals Aixam, Ligier, Microcar en Minicruisers- bestaat uit een jaarlijkse oplage van zo’n 2000 exemplaren. Aixam -„wij zijn marktleider”- heeft een marktaandeel van een dikke 30 procent in Nederland, ruim 40 procent in Europa. Brommobielen uit Noord-Brabant zijn er in verschillende uitvoeringen. Een basismodel (vanaf 8800 euro), een pick-up, een minivan met verhoogd dak en een cabrio. „Voor op de boulevard.” Een rijbewijs is niet nodig.
De 350 kilo wegende voertuigen -2 cilinder, 6 pk, 400 cc dieselmotor- zijn volgens wettelijke voorschriften voorzien van twee zitplaatsen. Het assortiment is leverbaar in vijf kleuren. Sindskort levert Aixam een speciaal actiemodel in een gelimiteerde oplage. Deze Gold-versie heeft aluminium sportvelgen, meegespoten spiegels en een plafondlampje dat automatisch aanknipt zodra het portier wordt geopend.
Brommobielen zijn uiterst veilig, benadrukt pr-medewerker Cor Oliemeulen. „Je kunt veiliger in een brommobiel rijden dan op een brommer. Met een brommer kun je nog omvallen.” Aixam zegt de eerste te zijn die aan vier zijden crashtests heeft laten uitvoeren. Om de veiligheid en de betrouwbaarheid te onderstrepen heeft Aixam zijn vierwielers laten testen door antislipschool Slotemakers in Zandvoort.
Met een schok zet het mobiel zich in beweging. Het water spat hoog op als de bestuurder van de Aixam 500.4 Gold op de ondergelopen testbaan krachtig op de rem trapt en het stuur omhaalt. „Tegenstuur geven”, commandeert een instructeur van Slotemakers. De brommobiel glijdt gecontroleerd over rechts en over links verder. Ook in de slalomtest reageert het karretje scherp en direct, hoewel het in scherpe bochten de neiging heeft z’n achterwiel op te tillen. Slotemakers is tevreden over de brommobiel. „De Aixam gedraagt zich net als een gewone auto.”
Maar Aixam doet meer. De nieuwste activiteit van de Brabantse importeur is de verkoop van ultralichte bedrijfswagens. De Mega komt uit dezelfde stal als de brommobielen. Het compacte karretje met aluminium chassis en plastic beplating kent -net als z’n collega-brommobiel- nergens lasnaden. Alle plaatmateriaal wordt verlijmd.
De Mega is leverbaar in vier uitvoeringen (bestelwagen, chassis-cabine, laadbak met zijschotten en pick-up) en twee motoren (diesel en benzine). Het chassis is leverbaar in twee varianten: een korte en een lange. Voor de lange, met een topsnelheid van 75 kilometer per uur, is wel een rijbewijs nodig.
Dit najaar verschijnt een elektrische versie van 4 kW op de markt met een actieradius van 100 kilometer. „De elektrische Mega is superstil”, weet Oliemeulen. „Zo stil dat de fabrikant overweegt de motor een geluid te geven. Puur uit veiligheidsoverwegingen.”
De compacte bedrijfswagen is ideaal voor stadsverkeer. Afhankelijk van het type kan de Mega 2 tot 3 kuub en 275 tot 500 kilo laden. „Veel winkels verplaatsen hun voorraden naar de rand van de stad. Voor dat transport kan de Mega uitstekend dienstdoen.” Maar ook sociale werkplaatsen, dierentuinen en plantsoenendiensten zouden met de Mega goed uit de voeten kunnen. Ook voor de platforms van Schiphol lijkt de Mega uitermate geschikt.
De Mega, met een prijs vanaf 8000 euro (ex BTW), moet het opnemen tegen concurrenten zoals Piaggio en Daihatsu. De verwachtingen zijn hooggespannen. „We denken er honderden per jaar te verkopen.” Het Brabantse bedrijf heeft op dit moment „veel contacten, maar nog geen contracten.”
In Nederland is het merk Mega relatief onbekend. Toch is de Franse fabriek niet voor een kleintje vervaard. „Mega heeft ook een rally-auto gebouwd. Die is tweede geworden in de race Parijs-Dakar. De knowhow die ze daarvoor gebruikt hebben, is ook beschikbaar voor de brommobielen en de ultralichte bedrijfswagens.”