Nadenkertje voor liberale theologen
Hebben de Israëlieten pas tijdens de ballingschap ‘verzonnen’ dat er maar één God bestaat? Menig wetenschapper denkt van wel, schrijft Gábor Locht in IB Magazine (uitgave van Stichting Israël en de Bijbel).
„Het zal duidelijk zijn dat er van de historische betrouwbaarheid van de Bijbel weinig over zou blijven áls de visie van deze theologen waar zou zijn. Ikzelf en vele lezers van IB Magazine geloven dat deze theologen het bij het verkeerde eind hebben. Wanneer je God persoonlijk hebt leren kennen uit Zijn Woord, wéét je dat God een realiteit is, en geen verzinsel. Wanneer je echter niet in God gelooft, of wanneer je over Zijn bestaan twijfelt, zal mijn geloofsovertuiging niet overtuigend zijn. Je wilt dan bewijzen zien die je zelf kunt narekenen. Daarom noem ik een opmerkelijk feit.
J. H. Tigay (professor in Hebreeuwse en Semitische talen) bespreekt meer dan 800 Israëlitische persoonsnamen en (rol)zegels uit de 8e eeuw voor Chr. tot aan de Babylonische ballingschap. Deze zijn voor het merendeel afkomstig uit het tweestammenrijk. De genoemde zegels werden gebruikt als een handtekening. Ze waren er in de vorm van een klein stempeltje of in de vorm van een rolzegel: een langwerpige soort kraal of kokertje van enkele centimeters lang, met een reliëf daarop. Als je dit rolzegel door natte klei rolde, zette je zo je ‘handtekening’.
Namen hebben een betekenis en in die betekenis komt vaak de naam van (een) G/god voor. Zo kreeg koning Salomo bijvoorbeeld de erenaam Jedidja (”geliefd door JHWH”) en heette een koning van Aram Benhadad (”zoon van [de god] Hadad”). Aan ons (die geen Hebreeuws spreken) moet die betekenis verteld worden, maar voor de Israëlieten was die betekenis elke keer te horen wanneer de naam uitgesproken werd.
In ongeveer de helft van alle gevonden namen komt een naam van (een) G/god voor. En nu het opmerkelijke: als er een G/god genoemd wordt, is dat in 93 procent van alle gevallen JHWH en in slechts 7 procent een andere god! Áls het werkelijk zo zou zijn dat de Israëlieten toen nog vele goden dienden, zou je toch verwachten dat die goden ook in de persoonsnamen terug zouden komen en dat JHWH pas ná de Babylonische ballingschap vaker in namen zou voorkomen, maar dat is niet het geval.
Dit zou liberale theologen tot nadenken moeten stemmen!”