Michelin trotseert crisis in autosector
PARIJS (ANP/RTR) – De Franse autobandenfabrikant Michelin heeft ondanks de malaise op de Europese automarkten in het afgelopen kwartaal een hogere omzet behaald. Dat was vooral te danken aan een toegenomen vraag naar duurdere banden en een sterkere verkoop in Noord-Amerika. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers.
De omzet klom met 5,7 procent tot 5,44 miljard euro. Weliswaar zakte de verkoop aan autofabrikanten, vrachtwagenbedrijven en consumenten, maar kwam meer geld binnen uit de verkoop van duurdere modellen en banden voor zware machines en vliegtuigen. Verder nam de verkoop aan Amerikaanse autobouwers met 14 procent toe en profiteerde het bedrijf van wisselkoersvoordelen.
Het totale wereldwijde verkoopvolume nam in het derde kwartaal met 3,5 procent af. Voor heel 2012 rekent Michelin op een verkoopdaling van 5 procent. Michelin gaf aan op koers te liggen om zijn doelstellingen voor dit jaar te bereiken.