Binnenland

VD na 125 jaar nog steeds in ontwikkeling

UTRECHT (ANP) – Warenhuis V&D (Vroom en Dreesmann) viert deze maand haar 125-jarig jubileum, maar het bedrijf kampte tot voor kort met een nogal stoffig imago. „Toen ik 5 jaar terug aantrad waren onze winkels saai en oubollig geworden,” bekent V&D-directeur Mark McKeon vrijdag. „We zitten nu weer midden in een vernieuwingsproces.”

12 October 2012 20:28Gewijzigd op 14 November 2020 23:41

De keten werd in 1887 opgericht door de zwagers Willem Vroom en Anton Dreesmann. In de jaren 20 en 30, en later nogmaals in de jaren 50 en 60, stond het bedrijf bekend als echte trendsetter in mode. De winkelpanden werden zelfs door bekende architecten ontworpen. „V&D was toen succesvol doordat het bedrijf zich aanpaste aan de wensen van de klant. Dat zijn we nu weer aan het doen”, zegt McKeon. Volgens hem hechten consumenten tegenwoordig veel waarde aan kwaliteit, en zijn zij best bereid daar iets meer voor te betalen.

Door a-merken als Benetton of Apple in een zelfstandige ‘shop-in-shops’ in het warenhuis aan te bieden, hoopt de Britse topman meer mensen de winkels in te lokken. Daarnaast maakt hij met nieuwe huismerken als Soho en Frendz en door samen te werken met een modeontwerper als Mart Visser, ook het eigen assortiment hipper en meer trendy. „In feite streven we voor kleding en andere producten nu dezelfde strategie na, als toen 25 jaar geleden onze restaurantketen La Place werd opgericht.”

Een ander aspect waar V&D veel op inzet vormt de verkoop via internet, mobiele telefoon en sociale media. Het is de bedoeling dat het boeken- en cd-gedeelte in de winkels op den duur kleiner zal worden en dat deze ruimte deels opgevuld wordt met grote serviceafdelingen waar klanten online bestelde producten kunnen ophalen.

Naar verwachting duurt het nog zo’n 5 jaar voordat de transformatie van de warenhuisketen is voltooid, maar de eerste resultaten zijn al zichtbaar. Zo is de omzet volgens de laatste raming gestegen van 727 miljoen euro in 2007 naar 847 miljoen dit jaar. Alle winkels trekken in een succesvolle week gezamenlijk soms wel 2 miljoen klanten, en de website 1 miljoen. Verder zijn er plannen om een La Place-restaurant in Duitsland te openen. En voor 2014 heeft het bedrijf de komst van twee nieuwe filialen in Uden en Vlaardingen op de agenda staan. Het totaal aantal V&D’s in Nederland komt daarmee op 64.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer