Steeds vaker naar de kerk op trouwdag
Steeds meer mensen laten hun huwelijk in de kerk inzegenen. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in opdracht van Bruid & Bruidegom magazine.
De populariteit van de kerkdienst heeft echter niets te maken met een terugkeer naar christelijke waarden en normen, integendeel. „Leven voor het hiernamaals is iets van vroeger. Bij een huwelijk gaat het steeds meer om het hier en nu.”
Volgens onderzoeker Jan Latten van het CBS zoeken mensen het grote geluk in het leven steeds meer in een huwelijk. „Ook al is dat misschien de tweede of derde keer”, zo zei hij maandag op een congres van ondernemers uit de huwelijksbranche in Utrecht. In tegenstelling tot vier jaar geleden, toen ook een onderzoek werd gedaan, hoort de kerk er echter steeds meer bij. Zo’n 58 procent van alle bruidsparen laat hun echtverbintenis inzegenen tijdens een plechtigheid met een min of meer religieus tintje. Dat is een stijging van ruim 16 procent ten opzichte van 1999. In vergelijking met honderd jaar geleden is het percentage echter laag. Toen trouwden bijna alle Nederlanders nog in de kerk.
Huwelijkspartners stellen steeds hogere eisen aan hun echtverbintenis, zegt Latten. „Als je alleen voor het hier en nu leeft, moet alles ook perfect zijn. Mensen willen het maximaal haalbare, want na het leven is er volgens hen niks meer. Daardoor zijn relaties gebaseerd op actuele emoties, datgene wat iemand voelt bij de ander. Als je partner je niet meer bevalt, zoek je een nieuwe.”
Volgens de onderzoeker blijkt uit het nog steeds stijgende aantal echtscheidingen dat er sprake is van een trend. „Er waren vorig jaar 34.000 echtscheidingen en 4000 flitsscheidingen. Daar komen nog eens 70.000 samenwonende stellen bij die uit elkaar gaan.”
Op die trend spelen relatiebemiddelaars in met het aanbieden van nieuwe bemiddelingsvormen. „Zo’n 200.000 mensen komen jaarlijks alleen te staan. Velen van hen zijn tussen de dertig en veertig jaar. Ze willen snel weer een nieuwe partner, liefst een perfecte. Want als je 35 bent, heb je weinig tijd meer om je leven nog in te richten volgens je eigen hoge eisen.”
Hoewel bijna 90 procent van alle getrouwden zegt uit liefde voor de ander in het huwelijksbootje te zijn gestapt, blijkt dat zelfontplooiing voor beide partners steeds belangrijker wordt. Het percentage vrouwen dat werkt, ligt op 70 procent. „En dat aantal zal alleen nog maar toenemen”, aldus Latten. De komst van anticonceptiemiddelen maakt het ook mogelijk om seksuele omgang te hebben zonder dat daar direct kinderen van komen. „Daarmee wordt seks meer en meer een vrijetijdsbesteding. Je ziet het overal om je heen. Kijk alleen maar naar de reclames voor erotische beurzen.”
Ondertussen groeit het aanbod aan ’huwelijksproducten’ en zullen ondernemers in deze branche keuzes moeten maken. Want de veeleisende klant is binnen een mum van tijd vertrokken naar de concurrent als hij ergens niet vindt wat hij zoekt. Ondernemers moeten zich daarom specialiseren, was het advies van prof. dr. J. Schoormans van de TU Delft. „Probeer niet alle soorten japonnen te verkopen, maar kies bijvoorbeeld voor alleen romantische jurken.”
Volgens hem is er meer en meer vraag naar maatwerk, maar ligt juist daarin een taak voor bedrijven. Want zij kunnen de zoekende consument helpen om de huwelijksdag naadloos te laten aansluiten bij de eigen levensstijl. Keerzijde van die ontwikkeling is echter dat het aanbod van diensten voor stelletjes in de toekomst alleen maar groter wordt. „En dat zal de mensen onzekerder maken”, aldus Schoormans. Volgens hem is dat echter de tol die de veeleisende Nederlander moet betalen voor zijn drang naar perfectionisme.