Consument

Doelgroep voor Volvo V40 is breed

Veiligheid staat hoog op de prioriteitenlijst bij Volvo, het Zweedse merk dat op dit vlak blijft innoveren. Ook bij de nieuwe V40.

Tony Vos
5 October 2012 21:25Gewijzigd op 14 November 2020 23:34
Foto Tony Vos
Foto Tony Vos

Het afgelopen decennium heeft Volvo niet direct aansluiting kunnen vinden bij de zogenaamde premium middenklasse. Nu de nieuwe V40 aan het programma is toegevoegd, staat er voor Volvo een veel bredere doelgroep klaar.

De bestaande C30 is als driedeurs een bijzondere verschijning die met zijn specifieke vormgeving niet iedereen aanspreekt. Bovendien kiezen veel zakelijke rijders en ook particulieren liever voor de extra gebruiksmogelijkheden van een vijfdeurscarrosserie. En die biedt de V40 nu wel.

De basis voor de nieuwe Volvo is in feite bekend. De auto staat op het zogenaamde compacte onderstel, dat is afgeleid van de Ford Focus. Natuurlijk heeft Volvo er z’n eigen draai aan gegeven. Met een lengte van 4,37 meter is de V40 een behoorlijk forse middenklasser die door zijn elegante vorm een kleinere broer lijkt te zijn van de V60.

Toch is de V40 beslist niet bedoeld als een stationwagon (of: Estate, bij Volvo). Het is een vijfdeurs hatchback. De geknikte achterlichten sluiten zoals normaal bij Volvo op de schouderlijn aan, die naar voren wordt doorgetrokken en eindigt bij de koplampen. De grille is breed en laag geplaatst.

Terug naar de innovatie op veiligheidsgebied. Onder de motorkap zit een nieuwe airbag, die bij een aanrijding met een voetganger wordt opgeblazen. De motorkap gaat daardoor omhoog, zodat de voetganger minder kans heeft in aanraking te komen met motoronderdelen. De airbag bedekt tevens de raamstijlen, zodat ook daar de kans op letsel wordt verkleind. Mede dankzij deze voorziening scoort de Volvo V40 ongekend hoog bij de EuroNCAP-botsproeven.

Volvo heeft altijd een uitgesproken design in het interieur en de V40 maakt daarop geen uitzondering. Enerzijds komen vertrouwde elementen terug, zoals de zwevende middenconsole met bergruimte erachter, maar tegelijk speelt het merk met dit model in op de drang naar steeds meer individueel in te stellen elektronica. De sfeerverlichting die in het donker op de middenconsole schijnt, heeft een tiental kleuren. Verder is voor de lay-out van het dashboard uit drie standen te kiezen: sportief, elegant en eco, waarbij zelfs de positie van de toerenteller en de weergave van de snelheid van plaats veranderen.

Zoals bij Volvo gebruikelijk heeft de V40 goed zittende stoelen en biedt de achterbank redelijk de ruimte. De voetruimte lijkt wat beperkt, omdat de basis waarop de bank staat wat verder naar voren komt. Het bagagevolume van de V40 varieert van 335 tot maximaal 1032 liter. Daarmee is de auto beslist geen uitschieter, maar houdt zich redelijk overeind te midden van de concurrentie.

Volvo werd enkele jaren geleden door Ford verkocht aan het Chinese Geely. Maar technisch is de verbintenis met de voormalige Amerikaanse eigenaar er nog steeds. Zo staat T3 voor de variant die gebruikmaakt van de moderne 1,6 liter Ecoboostturbomotor van Ford. Deze levert in dit geval een vermogen van 150 pk en komt aan een koppel van 240 Nm tussen de 1600 en de 4000 tpm. Dat voorspelt bij voorbaat al een grote souplesse.

Wie snel wil accelereren, spreekt de zogenaamde overboostfunctie aan die kortstondig een hogere turbodruk toelaat, waardoor het koppel kan toenemen tot 270 Nm. In dat geval worden ook de beloofde prestaties behaald van een top van 210 km/u en acceleratie naar 100 km/u in 8,8 seconden. De T3 is er alleen met een prettig schakelende zesbak. De T4-versie heeft dezelfde motor met 180 pk en kan eveneens met een automaat worden besteld. Het gemiddelde praktijkverbruik ligt net onder de 1 op 14 en dat is keurig.

Bij de V40 T3 is een CO2-uitstoot gemeten van 125 g/km en dat is op dit moment nog laag genoeg voor 20 procent bijtelling.

De afstemming van het onderstel is sportiever dan men van een Volvo gewend is. De auto beschikt mede daardoor over een dynamisch weggedrag, volgt nauwgezet de richting die met het stuur wordt aangegeven en laat zich beslist uitnodigen tot een stukje sportief rijden. Daarentegen blijkt de auto op lange snelwegritten genoeg comfortabel.

De nieuwe Volvo V40 start als T3 in de Base-uitrustingsvariant bij 26.390 euro en komt in de Momentumuitvoering op 29.430 euro.


Volvo V40 T3

Energieklasse: A

uitstraling ++

Volvo geeft de nieuwe V40 een aansprekende uitstraling mee met tal van elementen die kenmerkend zijn voor het merk, zoals de sterke schouderlijn.

onderstel +

Bewust kiest Volvo voor een wat dynamischer afstemming van het onderstel, vooral om een klantengroep te plezieren die nu vooral in een Duitse auto rijdt.

prestaties/verbruik +

De 1,6 liter Ford-Ecoboostmotor –150 pk– en een flink koppel zorgt voor vlotte prestaties, zonder dat dit een al te grote aanspraak doet op de brandstofvoorraad.

ruimte -

De opening van de achterportieren is niet overdreven groot aan de onderzijde. Voetruimte wordt beperkt door een ver naar voren doorlopende basis van de zitting.

interieur +

Op elektronisch gebied kan de koper van de V40 tal van zaken in het interieur zelf afstellen (sfeerverlichting op de middenconsole, vormgeving instrumentarium).

Topsnelheid

210 km/h

Acceleratie

8,8 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 13,8 km.

CO2-uitstoot

125 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer