Mia: vierkant doosje met schuifdeuren
Elektrische auto’s vinden nog maar op bescheiden schaal hun weg naar de gebruiker. De Franse Mia is met z’n bescheiden afmetingen en gebruiksgemak bij uitstek een stadsbewoner.
De fabrikant van de Mia heeft ervaring met elektrische voertuigen. In de jaren negentig bouwde het bedrijf namelijk al voor Citroën de elektrische Saxo. In Nederland wordt het merk geïmporteerd door Still, bekend van de vorkheftrucks, en die koppelt het nieuwe product aan de bestaande serviceorganisatie. Geen dealers en garages dus, maar gewoon onderhoud aan huis.
De Mia bestaat er in twee lengtevarianten: 2,87 en 3,19 meter. De wagen is een grappig ogen, vierkant doosje met schuifdeuren aan weerszijde. Naast de personenversie is er een bestelvariant van de lange Mia. Daarmee kunnen bedrijven in diverse steden rekenen op aanzienlijke subsidies, waardoor de aanschaf extra aantrekkelijk wordt. Los daarvan valt de Mia volledig binnen de zogenaamde MIA/Vamilregeling: zakelijke kopers mogen driekwart van de aanschafwaarde willekeurig afschrijven. Ook kunnen ze in aanmerking komen voor investeringsaftrek en een eenmalige extra aftrek.
Is de keuze voor kort of lang, personen of goederen gemaakt, dan biedt Mia nog twee verschillende batterijen, 8 of 12 kWh, die de actieradius bepalen. Opladen kan bij een normaal stopcontact of aan een laadpaal.
Niet alleen de vormgeving is apart. Na het centraal ontgrendelen is een druk op het bloemlogo naast de deur voldoende om binnen te geraken. Het is even wennen dat de bestuurder precies in het midden zit. Jammer dat de ruitstijlen zo dik zijn dat er zomaar een fietser achter verdwijnt. Hoog opgehangen verkeerslichten zijn nauwelijks te zien vanwege het ver naar voren doorgetrokken dak. Het rudimentaire dashboard geeft volledig digitaal een bescheiden hoeveelheid informatie.
Door een topsnelheid van 100 km/u rijdt de Mia probleemloos op snel- en ringwegen. De 14 inch wielen zorgen er mede voor dat de wegligging niet tegenvalt. Een belangrijke drempel voor aanschaf van een elektrisch voertuig is de actieradius, die bij de Mia varieert met de gekozen batterij. Deze personenuitvoering met een batterij van 12 kWh komt in de praktijk –met een mix van snelweg, buitenwegen en stadsverkeer– met gemak 100 kilometer ver op een volle lading. Het merk geeft bij puur stadsgebruik maximaal 125 kilometer aan en dat is zonder twijfel haalbaar.
Nadat de contactsleutel is omgedraaid, geeft een piepje aan dat de auto klaar is voor vertrek. De rijstand is dan al ingeschakeld. Met een knop op het dashboard kan tussen vooruit of achteruit rijden worden gekozen. Bij het openen van een van de deuren schakelt vanzelf de ”neutraal” in. Na het starten staat de auto altijd in stand D; wie achteruit wil rijden, moet eerst de knop indrukken.
Vrijwel geruisloos zet de Mia zich in beweging. De 850 kilogram wegende Fransman accelereert tot ongeveer 60 km/u redelijk vlot. Jammer dat de van een elektrische auto zo overtuigende lineaire versnelling daarboven helaas niet wordt waargemaakt. Bij gas los en remmen wordt voelbaar energie teruggewonnen.
De lange versie van de Mia biedt op de achterbank plaats aan drie personen, terwijl de bestelvariant een laadvolume heeft van 1500 liter. De prijslijst van de Mia begint rond 20.000 euro exclusief btw en loopt op tot zo’n 26.500 euro voor de lange personenversie met 12 kWh-batterij.