Economie

„Consument richt zich te veel op korting”

AMSTERDAM (ANP) – Consumenten kiezen liever voor korting dan dat ze meer afnemen voor dezelfde prijs. Hierdoor laten ze soms wel tot 10 procent voordeel liggen. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerde enquête van het economisch bureau van ING.

3 October 2012 16:05Gewijzigd op 14 November 2020 23:31

Een directe financiële meevaller is consumenten in deze tijden van koopkrachtdaling blijkbaar meer waard dan een uitgestelde, concluderen de onderzoekers. Wanneer de respondenten bijvoorbeeld mochten kiezen tussen 20 procent korting of 40 procent extra gewicht of inhoud, koos twee op de drie voor de financiële meevaller, zelfs als ze daardoor per kilo of per liter duurder uit waren.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat een halvering van restaurantprijzen consumenten niet aanzet tot grotere bestellingen. De overgrote meerderheid (85 procent) eet bij 50 procent korting evenveel als anders; slechts een op de tien eet meer. Als de meerkosten van extra opscheppen echter wegvallen, zoals in een all-you-can-eat restaurant, dan laten drie op de tien zich verleiden tot een extra portie.

De internetenquête werd gehouden tussen 26 september en 2 oktober en trok gemiddeld 60.000 respondenten per dag.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer