Veel klachten onderborden op meldpunt 130
DEN HAAG (ANP) – Het meldpunt 130 van de ANWB over de nieuwe variabele maximumsnelheden op snelwegen heeft veel klachten opgeleverd over de onderborden met de tekst ‘Bij gesloten spitsstrook’. Ook vinden veel weggebruikers de grote verscheidenheid aan snelheidslimieten op de snelweg verwarrend.
De ANWB zal Rijkswaterstaat vragen de onderborden weg te halen. Dat geldt ook voor borden met nachttijden. Ze leiden tot onduidelijkheid, zeker als ze ook nog eens in combinatie worden gebruikt. Rijkswaterstaat liet dinsdagavond in een reactie weten dat de onderborden tijdelijk zijn.
De verschillende snelheden bij spitsstroken kunnen volgens de ANWB via matrixborden of dynamische borden duidelijk worden gemaakt aan de automobilist, iets wat ook buitenlandse bestuurders begrijpen.
In totaal ontving de ANWB ongeveer 2400 reacties op het meldpunt 130@anwb.nl, dat begin deze maand werd gelanceerd. Per 1 september geldt de nieuwe maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Maar omdat dit niet overal verantwoord is, blijft een aantal snelwegen een lagere snelheidslimiet houden. Daar ligt voor veel mensen die reageerden ook een probleem. Zij signaleren een lappendeken aan limieten wat tot „onduidelijkheid en onrustig rijgedrag lijdt.” De ANWB pleit er dan ook voor om langere trajecten met dezelfde snelheid in te stellen.
Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat zijn de onderborden bij spitsstroken een tijdelijke oplossing om de maximumsnelheid aan te geven. „In de loop van 2013 komen daar zogenoemde kantelwalsborden voor in de plaats.” Die maken volgens haar in één oogopslag duidelijk met welke snelheid mag worden gereden. Op het informatienummer 0800-8002 van Rijkswaterstaat zijn ook diverse meldingen binnengekomen. „Die zijn vergelijkbaar met de op- en aanmerkingen die via het meldpunt 130 van de ANWB zijn binnengekomen.”
Een kantelwalsbord, ook wel rotatiepaneel genoemd, geeft middels driehoekige lamellen aan wat op dat moment de maximumsnelheid is.