Operatie metrotunnel onder het IJ begonnen
AMSTERDAM (ANP) – Een spannende dag voor de bouwers van de Noord-Zuidlijn. In alle vroegte is dinsdagochtend de eerste van de drie onderdelen voor de metrotunnel onder het IJ aangekomen achter het Centraal Station. Daar wordt het 138 meter lange en 8 meter brede gevaarte de komende 24 uur afgezonken.
Met de werkzaamheden aan de tunnel onder het IJ is de metrobuis voor de Amsterdamse Noord-Zuidlijn bijna voltooid. De overige twee delen volgen naar verwachting op 2 en 9 oktober.
De voorbereidingen voor het afzinken van een van de drie laatste onderdelen voor de metrotunnel onder het IJ in Amsterdam lopen tot nu toe volgens plan. Wendy, zoals het tunnelelement heet, vertrok rond 3 uur uit de Suezhaven en arriveerde rond 7 uur op de plaats van bestemming. Duw- en sleepboten draaien het ruim 12.000 ton wegende bouwwerk op de juiste plek. Zoals het er nu uitziet, begint het afzinken rond 15 uur. Op het IJ geldt een vaarverbod.
Bij de operatie zijn zo’n 50 mensen betrokken. De metrolijn moet Amsterdam-Noord in 2017 met de Zuidas gaan verbinden.
Ons land heeft een goede internationale reputatie als het gaat om afzinken van tunnels. Aannemer Strukton die ook de klus van dinsdag klaart, verzorgde een kleine 2 jaar geleden het afzinken van 18 elementen voor een 3,2 kilometer lange tunnel in Zuid-Korea. „Dit is iets wat wij in Nederland heel goed kunnen”, zei vervoerswethouder Eric Wiebes (VVD) dinsdag. „We maken het ons in Amsterdam alleen altijd wat moeilijker. Hier hebben we een van de meest complexe tunnels ter wereld.”
Ook directeur Peter Dijk van de Noord-Zuidlijn erkende dat het een ingewikkelde klus is. „Het afzinken is een complexe opgave met risico’s.” Een speciale afzinkcommandant kan via afleesapparatuur precies bekijken hoe het Wendy vergaat. „We hebben gezonde zenuwen”, zei Peter van Westendorp, afzinkexpert bij Strukton. „In de praktijk blijkt een tunnel altijd net even anders te reageren dan gedacht, maar we hebben alles onder controle.”