GG en GGiN maken samen lesbrief media
APELDOORN – De Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland hebben samen een lesbrief over moderne media opgesteld voor het catechetisch onderwijs. In beide kerken bestonden daarvoor plannen, waarop contact is gelegd en samen verder is gewerkt.
In de twee kerken leven bij ouders en ambtsdragers breed zorgen over het gebruik van moderne media. In kerkelijke vergaderingen van de Gereformeerde Gemeenten (GG) en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) kwam het onderwerp de laatste jaren geregeld ter tafel. Beide kerken stelden er ook adviezen over samen, maar een lesbrief gericht op catechisanten was er nog niet.
Het deputaatschap moderne media van de GGiN had aan de synode toegezegd lesmateriaal te zullen ontwikkelen, licht voorzitter van het deputaatschap W. Kolijn uit Terneuzen toe. „Het doel is bewustwording en gewetensvorming rond het omgaan met moderne media te kweken. Vorig jaar is een vrij uitvoerig document met informatie beschikbaar gesteld voor catechiseermeesters. Conclusie was toen dat die informatie niet geschikt was om als een soort lesbrief aan catechisanten uit te delen. Het deputaatschap moderne media heeft toen besloten te gaan werken aan een lesbrief voor catechisanten.”
In de GG kwam de vraag naar geschikt materiaal vanuit de classis Kampen, vertelt L. A. Kroon, directeur van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG) en lid van de Werkgroep Gezin van het deputaatschap kerk, gezin, jeugd, onderwijs.
Er waren al initiatieven op dit terrein, onder meer vanuit de JBGG, maar voor catechisatielessen was er nog niets, aldus Kroon. Vanuit het deputaatschap is toen bij de jeugdbond neergelegd de vraag om een lesbrief te schrijven voor het catechetisch onderwijs.
Een bericht daarover in De Saambinder (orgaan van de Gereformeerde Gemeenten) kwam ook de werkgroep uit de GGiN onder ogen. Kolijn: „Toen vernomen werd dat JBGG hier ook mee bezig was –en er mogelijk al verder mee was– is er contact gelegd om te bezien of de in opbouw zijnde lesbrief ook voor onze gemeenten bruikbaar zou zijn. Waarom tweemaal het wiel uitvinden?” Vanaf dat moment is er „zeer constructief” samengewerkt. De leden van de werkgroep uit de GGiN hebben meegelezen en konden hun inbreng leveren. Het resultaat was een gezamenlijke lesbrief. Kolijn: „Een van de redenen is ook dat het belangrijk is om aan onze jeugd uit te stralen dat het probleem van de omgang met moderne media zich niet beperkt tot een kerkgenootschap.”
In de lesbrief –gericht op de leeftijdsgroep 14-19 jaar– „worden vanuit Gods Woord lijnen getrokken naar het mediagebruik van jongeren. Regelmatig wordt er aansluiting gezocht bij de geloofsleer. De meer actuele ontwikkelingen worden op de jeugdvereniging en op school wel behandeld. Daarvoor is in de loop van de jaren apart werkmateriaal ontwikkeld. De lesbrief is dus meer te beschouwen als basismateriaal”, zegt Kroon.
De samenwerking heeft Kroon als bijzonder goed ervaren. „Dit was een samenloop van omstandigheden en in die zin uniek. Maar het is erg goed bevallen, dus je weet maar nooit of er nog vaker zal worden samengewerkt.”
Kolijn heeft geen idee of er nog meer gezamenlijke lesbrieven volgen. „Dat hangt ook van het onderwerp af. Ik wijs er verder op dat in de SGP, GBS en ook bij internationale hulpacties we als kerken regelmatig samenwerken.”