Economie

Nieuwe bank Knab stelt klant voorop

HOOFDDORP (ANP) – Een nieuwe bank opent donderdag haar deuren onder de naam Knab. „Dat is bank, maar dan omgekeerd en met de k van klant voorop”, licht initiatiefnemer René Frijters toe. Het „revolutionaire concept” van Knab is volgens hem dat niet de producten van de bank, maar de financiële situatie en de belangen van de klanten het uitgangspunt vormen. „De bank is er voor de klanten en niet andersom.”

20 September 2012 07:57Gewijzigd op 14 November 2020 23:15

Bij Knab krijgen cliënten een overzicht van hun financiële situatie, ook van het geld dat ze elders hebben staan. De bank tipt dan als ze dat geld fiscaal vriendelijk kunnen sparen, beleggen of schenken. Ze voorkomt ook dat klanten onnodig rood staan door ze tijdig te waarschuwen. Klanten hoeven volgens Frijters niet bang te zijn voor schending van hun privacy, omdat Knab toezegt de gegevens niet voor andere doelen te gebruiken.

Knab gaat klanten ook een platform bieden waar ze met elkaar en met experts in contact kunnen komen. Verder komt er „volledige transparantie” over de kosten, die volgens Frijters bij andere banken nogal eens op ondoorzichtige wijze „versleuteld” worden. De dienstverlening van de nieuwe bank gaat een klant 15 euro per maand kosten.

Knab vormt een onderdeel van Aegon Bank, dat „enkele tientallen miljoenen” in het project heeft gepompt en ook de bankvergunning levert. „Maar we zijn een volledig zelfstandige unit”, aldus Frijters. De bank heeft een kantoor in Hoofddorp, waar 60 mensen werken. Er komen geen filialen; alles gaat via internet.

Frijters, eerder initiatiefnemer en directeur van beleggersbank Alex, gelooft heilig in de nieuwe bank. Hij is ervan overtuigd dat traditionele banken de komende jaren dezelfde strategie moeten kiezen. „Wij lopen voorop in een revolutie.” Hij is niet bang dat consumenten huiverig zullen zijn om na de kredietcrisis in zee te gaan met een nieuwe bank. „Klanten hebben het vertrouwen in banken verloren, maar dit is echt innovatief. En dat is geen loze kreet.”

Knab zal de komende tijd de publiciteit zoeken via radio- en tv-spotjes. Maar Frijters vertrouwt vooral op sociale media en andere mond-tot-mondreclame. Hij mikt op „kritische zelfstandige mensen, die iets durven te ondernemen”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer