Oxfam: Te veel voedsel in de benzinetank
DEN HAAG (ANP) - Er verdwijnt te veel voedsel in de brandstoftanks van auto’s. Het akkerland dat nodig is voor alle biobrandstof in Nederland en andere EU-landen had genoeg tarwe en maïs kunnen opleveren voor 127 miljoen mensen. Hulporganisatie Oxfam Novib luidde de noodklok voor EU-beraad van Energieministers maandag op Cyprus.
Oliebedrijven in de EU mengen nu verplicht steeds meer plantaardige olie in de diesel en benzine. Dat moet de CO2-uitstoot verminderen. Gevolg is echter dat prijzen van voedselgewassen als maïs en soja de afgelopen zomer recordhoogtes bereikten, aldus Oxfam Novib. De organisatie vraagt de EU daarom om minder biobrandstof.
„De huidige prijspiek moet ministers wakker schudden. Heel eenvoudig”, waarschuwt Tom van der Lee, directeur campagnes Oxfam Novib. „Als de EU niet stopt met biobrandstof, zullen nog meer mensen tot armoede vervallen.”
Sommige voedselproducten zouden 36 procent duurder worden als de EU de mengplicht verder opschroeft, zoals gepland. Het doel is nu dat in 2020 wel 10 procent van het transportenergie moet komen van biobrandstoffen. In 2020 zou Europa één vijfde van alle in de wereld geproduceerde plantaardige olie nodig hebben om in haar vraag naar biobrandstof te voorzien.
In 2008 leverden biobrandstoffen al 3,5 procent van de energie voor het Europese transportgebruik. Een studie van de EU schatte toen dat zo’n 70.000 vierkante kilometer land nodig was om aan deze vraag te voldoen. Dat is bijna de oppervlakte van Nederland en België samen. Bij de Europese Commissie groeit al de twijfel over de voordelen van biobrandstof. Vorige week lekte een voorstel uit om de doelen te verlagen. In 2020 zou de transportsector dan slechts 5 procent biobrandstof hoeven te gebruiken in plaats van 10 procent.
Biobrandstof wordt vooral gemaakt van raapzaad, soja en palmolie.