Zeeuwen staken strijd tegen overlast spoorlijn
KAPELLE – De belangenvereniging aanwonenden spoorlijn (BAS) stelt haar leden voor de vereniging op de ledenvergadering van 24 september op te heffen. De reden is dat er te weinig resultaat is geboekt.
De BAS is opgericht in 2003, net nadat de eerste goederentrein over het Zeeuwse spoor denderde door Zuid-Beveland en over Walcheren naar Vlissingen. Aanwonenden klaagden tevergeefs over de geluidsoverlast die dat teweegbracht. Negen jaar lang hebben bestuur en vrijwilligers zich daarom ingezet om met eigen onderzoek de overlast aan te tonen. Ook is er veel protest geweest om de geluids- en trillingsoverlast van de goederentreinen te verminderen.
Het resultaat van al dat werk is echter gering. Er is een kleine verbetering van de maatregelen om de geluidsoverlast langs de Zeeuwse lijn te beperken in de gemeenten Kapelle en Reimerswaal. Daarnaast is er een tijdelijke snelheidsverlaging van goederentreinen van 80 naar 60 km/uur op een gedeelte van de lijn in de gemeente Goes.
In Goes is na ruim negen jaar echter nog niets gedaan aan de geluidsoverlast van de goederentreinen in de bebouwde kom. Er zijn geen geluidsschermen en geen raildempers geplaatst. In de kern van Goes zijn de houten bielzen ook nog niet vervangen door betonnen bielzen. Volgens het college van B en W van Goes worden deze maatregelen in 2013 alsnog uitgevoerd.
Groot is ook de frustratie over het niet doorgaan van de geplande spoorbak in Goes. De bak, die 31 miljoen euro kost, zou trillingen tegen moeten gaan. De gemeente vindt het plan echter te duur. Bovendien zou een spoorbak te weinig helpen tegen trillingsoverlast. Omwonenden reageerden teleurgesteld op dit besluit.
Als de ledenvergadering met het voorstel tot opheffing van de belangenvereniging instemt, verdwijnt de BAS. Zo niet, dan treedt het voltallige bestuur af.