Consument

Toyota Prius Wagon: functioneel goed

Vrijstelling van bpm en wegenbelasting alsmede 14 procent bijtelling is een aankoopreden van gewicht. Maar bij de Toyota Prius Wagon is het hele gezin blij.

Tony Vos
7 September 2012 22:58Gewijzigd op 14 November 2020 23:04
Foto Tony Vos
Foto Tony Vos

Kleine auto’s met lage bijtelling, dat zijn tegenwoordig de broodjes van de bakker, maar vanwege slimme technische vindingen wordt ook de aanschaf van en het rijden met grotere modellen steeds aantrekkelijker. Toyota zet wederom succesvol zijn hybridetechniek in om in dit geval een zevenzits ruimtewagen zuinig voort te bewegen.

De naam is Prius Wagon en de basis van de nieuweling is volledig bekend. Die is overgenomen van de huidige, derde generatie Prius. Achter de achteras is de Wagon wel een stuk langer, de auto meet zelfs 4,62 meter in lengte. Ondanks de compleet eigen carrosserie voldoet de uitstraling wel volledig aan wat het publiek van een Prius kan verwachten.

De auto toont ”clean”, neutraal, heeft een duidelijk naar achteren aflopende, ietwat bolle daklijn, terwijl het front behoorlijk gesloten overkomt. Diverse details in de vormgeving zijn terug te voeren op een zo ideaal mogelijke stroomlijn, omdat daarmee eenvoudig brandstof wordt bespaard. Passagiers gaan via vier forse portieren naar binnen, terwijl de bagage uiteraard via de achterklep wordt ingeladen. Die klep is niet overdreven hoog, waardoor de laadhoogte van de auto niet optimaal is. Ook de vloer ligt relatief hoog en dat komt doordat er standaard twee klapstoelen voor een derde zitrij aanwezig zijn.

Beenruimte

Van de drie zitplaatsen op de tweede rij kunnen eenvoudig de rugleuningen naar voren worden geklapt om aan te sluiten op het niveau van de laadvloer. Als zevenzitter is er 200 liter bagageruimte beschikbaar, in het maximale geval groeit dit naar 1750 liter. Dat betekent niet meer dan een beetje stationcar en niet het niveau van menig andere ruimtewagen.

Het interieur biedt volop leefruimte. Voorin op de twee voldoende grote stoelen en ook achterin is er plaats genoeg. Uiteraard is het minder gesteld op de achterste twee klapstoelen. Gelukkig kan de beenruimte daar worden vergroot door de tweede rij wat naar voren te schuiven. Afhankelijk van het uitrustingsniveau en de voorkeur van de koper heeft de Prius Wagon een lichte aankleding van het interieur, zo licht dat het wel erg besmettelijk is. Maar naast deze aquakleurige stof is er ook donkergrijze variant verkrijgbaar, die door de meeste Nederlanders zal worden gekozen.

De gebruikte stoffen voelen niet-alledaags aan en worden deels ook op het dashboard toegepast. Dat betekent vanzelf dat de kleur van het dashboard, de vloerbedekking, de deurpanelen en de flanken van de bagageruimte met de bekledingskleur meevariëren. Net zoals de buitenkant is de vormgeving vanbinnen clean. Dat komt deels doordat het instrumentarium volledig digitaal in het midden is geplaatst. De ontwerpers hebben niet de moeite gedaan de informatie naar de bestuurder te richten, waardoor de afleesbaarheid niet optimaal is.

Panoramisch dak

De Dynamic Business is de meest complete uitvoering, standaard met het navigatiesysteem Toyota Touch Pro met groot kleurenscherm op de console. Het panoramische dak hoort er vanaf het tweede niveau al bij. Het genoemde scherm geeft ook informatie over het audiosysteem en de auto zelf. Daarop dus eveneens de inmiddels vertrouwde weergave van de energiestromen. Grappig dat op het schema de batterij onder de bagagevloer ligt, terwijl die in werkelijkheid tussen de voorstoelen in is geplaatst. Toyota past voor het eerst bij een hybride een lithium-ionbatterij toe, die zo compact is dat ze tussen de stoelen past.

De werking van de 99 pk 1,8 liter benzinemotor en de 82 pk elektromotor is volledig identiek aan die van de bestaande Prius. Volledig elektrisch rijden gaat in de praktijk maar zeer kortstondig, maar de combinatie van benzine- en elektromotor zorgt wel voor een zeer schappelijk praktijkverbruik voor een dermate grote auto. Reken op een keurige 1 op 18. Het geluidsniveau is laag, het comfort prima en de gebruiksmogelijkheden zijn divers. Als er dan ook nog belastingvoordelen aan vastzitten, neemt de Nederlander de wat minder Europese vormgeving voor lief.

De Toyota Prius Wagon is er vanaf 30.990 euro en kost als Dynamic Business 37.500 euro.


motor +/-

Toyota is een voorloper bij de hybrides. De samenwerking tussen benzine- en elektromotor gaat zeer harmonieus. Elektrisch rijden lukt slechts kortstondig.

verbruik +

Natuurlijk wordt in de praktijk niet het beloofde brandstofverbruik uit de folder behaald. Maar een gemiddelde van 1 op 18 is keurig, gezien formaat en mogelijkheden.

vormgeving -

De vormgeving van de Prius Wagon is net als bij de vijfdeurs zo dat Toyota het model in de hele wereld kan verkopen. Dat maakt het geheel erg clean: neutraal.

ruimte +

Standaard biedt Toyota in de

Prius Wagon zeven zitplaatsen. De achterste zitrij bestaat uit twee klapstoelen bedoeld voor kinderen.

bagagevolume +/-

Omdat na het neerklappen al het meubilair aan boord blijft en de hoogte van de auto niet optimaal is, blijft het totale bagagevolume beperkt tot 1750 liter.


Topsnelheid

165 km/h

Acceleratie

11,3 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 18,0 km

CO2-uitstoot

96 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer