Register kinderopvangpersoneel vanaf 2016
DEN HAAG (ANP) – Vanaf 2016 moet er een register zijn van personeel in de kinderopvang en van peuterspeelzalen om de veiligheid van kinderen te verbeteren. Het kabinet heeft besloten dit register in te stellen voor continue screening van het personeel op relevante strafbare feiten, bijvoorbeeld kindermisbruik.
Dat heeft het kabinet vrijdag na afloop van de ministerraad bekendgemaakt. In juli 2011 zeiden de ministers Henk Kamp (Sociale Zaken) en Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) al bestanden te gaan koppelen voor een voortdurende screening van personeel in de kinderopvang op advies van de commissie-Gunning. Die was ingesteld na de zedenzaak bij kinderdagverblijf Het Hofnarretje in Amsterdam.
Voor de continue screening worden vanaf maart 2013 bestanden van gemeenten, UWV en de Kamer van Koophandel aan elkaar gekoppeld, zodat snel duidelijk kan worden dat iemand in de kinderopvang werkt. Als een melding van een strafbaar feit binnenkomt bij de Dienst Justitie moet worden bekeken of diegene kan blijven werken in de kinderopvang. Als dat niet zo is, gaat er een signaal uit naar de gemeente en de GGD.
Vanaf 2016 worden de bestanden niet meer gekoppeld, en wordt dit systeem vervangen door het register.