Binnenland

Kamer wil af van chaos in taxibranche

Vrijwel alle fracties in de Tweede Kamer vinden dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat harde maatregelen moet nemen om de taxiwereld weer in het gareel te krijgen. De bewindsvrouw moet maximumtarieven invoeren en strenge eisen stellen aan de kwaliteit.

Redactie politiek
10 September 2003 10:00Gewijzigd op 14 November 2020 00:33

Dat bleek woensdagmiddag in de Tweede Kamer tijdens een algemeen overleg. De fracties kwamen tot de conclusie dat de liberalisering van de taxiwereld, die in 1999 werd ingevoerd, totaal is mislukt. Nu taxichauffeurs met elkaar mogen concurreren, blijkt in de praktijk dat de tarieven met name in de grote steden de pan uitrijzen. De liberalisering had moeten leiden tot lagere prijzen, maar in de afgelopen drie jaar zijn de tarieven met maar liefst met 25 procent gestegen.

Veel taxichauffeurs spreken nauwelijks Nederlands en weten slecht de weg. Velen behandelen hun klanten op een onbehouwen manier. Het aantal mensen dat gebruikmaakt van een taxi is de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald.

De fracties van PvdA, VVD en D66, die in 1999 verantwoordelijk waren voor de liberalisering van de taxibranche, vinden dat de nieuwe regels niet hebben gewerkt. De vrijheid om te komen tot meer concurrentie heeft niet geleid tot lagere prijzen en betere service.

„Het is een zootje. We moeten toch meer gaan reguleren en een maximumprijs stellen. Als mensen denken dat er goed geld te verdienen is, dan kunnen de tarieven ook wel naar beneden”, zei VVD-kamerlid Hofstra voorafgaand aan het debat. Voor PvdA-kamerlid Dijksma is een vaste kilometerprijs ook bespreekbaar.

CDA-kamerlid Mastwijk pleit voor vermindering van het aantal taxi’s: „Omdat er zoveel chauffeurs zijn die weinig ritten maken, gaan de prijzen omhoog. Het evenwicht tussen vraag en aanbod moet worden hersteld, dan valt er te praten over een maximumtarief.” D66-kamerlid Van der Ham ziet wel wat in een maximumtarief per stad, zoals in Utrecht het geval is. Daar vragen taxichauffeurs per stadsrit niet meer dan 9,50 euro.

Om de kwaliteit van het taxivervoer te verbeteren, heeft de minister van Verkeer en Waterstaat al een aantal voorstellen gedaan. Zo moeten tarieven en identiteit van de bestuurder in de toekomst beter zichtbaar in de auto hangen en komt er een verplicht examen voor taxichauffeurs. CDA, PvdA, VVD en D66 vinden dat dit examen streng moet zijn. Het spreken van goed Nederlands is daarbij een vereiste. PvdA-kamerlid Dijksma wil dat er een verplicht keurmerk komt voor de taxibranche.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer