Economie

Lego groeit sterk in dalende markt

BILLUND (ANP) – De Deense bouwsteentjesfabrikant Lego trekt zich niets aan van een wereldwijde afnemende verkoop van speelgoed. Het bedrijf zag de omzet in de eerste helft van dit jaar met bijna een kwart toenemen tot 9,12 miljard kroon (1,22 miljard euro), zo maakte het vrijdag bekend.

31 August 2012 14:47Gewijzigd op 14 November 2020 22:56
Foto ANP
Foto ANP

Lego profiteerde van een sterker dan voorziene vraag naar Lego Friends, een in januari geïntroduceerde lijn die speciaal gericht is op meisjes. Er gingen twee keer zo veel doosjes over de toonbank als verwacht. Het bedrijf heeft in de aanloop naar de kerstperiode de productie opgeschroefd.

De operationele winst steeg tot 2,88 miljard kroon. Onder de streep hield Lego 2 miljard kroon over, een kwart meer dan een jaar eerder. Volgens topman Jørgen Vig Knudstorp is het echter te vroeg om concrete prognoses te geven voor heel 2012, omdat de laatste maanden van het jaar bepalend zijn voor de resultaten.

In Europa was de omzetgroei in het eerste halfjaar met iets meer dan 10 procent het zwakst. In de Verenigde Staten verkocht Lego 23 procent meer, terwijl de verkoopcijfers in Azië een nog veel scherpere stijging lieten zien. Ook het personeelsbestand van Lego blijft groeien. Dit jaar komen er 1000 werknemers bij.

De wereldwijde verkoop van speelgoed is volgens Lego met 4 procent gedaald in de eerste jaarhelft. Het Deense bedrijf heeft een marktaandeel van 8 procent, tegen 7 procent een jaar eerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer