Hogere prijzen helpen horeca aan omzetgroei
DEN HAAG (ANP) – De horeca heeft in het tweede kwartaal van dit jaar gemiddeld 1,5 procent meer omzet gedraaid dan vorig jaar. Deze bescheiden omzetgroei komt volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vooral door hogere prijzen die in rekening zijn gebracht door onder meer restaurants, snackbars en cafetaria’s. Dat heeft het CBS donderdag bekendgemaakt.
Cafés deden in het tweede kwartaal minder goede zaken. In plaats van een lichte groei zagen cafés door het slechte weer hun omzet in april, mei en juni dalen met 2,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. De prijzen stegen weliswaar met 2,3 procent, maar er werd tegelijkertijd 4,4 procent minder drank verkocht.
De hotels deden het beste zaken. Bij hen nam de omzet met 3,3 procent toe. Restaurants wisten met de hogere prijzen ook iets meer te verkopen aan eters. De prijzen in restaurants stegen met 1,8 procent en er werd door de gasten 0,4 procent meer genuttigd.
Cafetaria’s, snackbars en ijssalons werden gemiddeld 2,4 procent duurder, maar verkochten 0,8 procent minder broodjes, friet en ijs dan een jaar eerder.