Nationale Ombudsman niet bekend genoeg
Te weinig mensen kennen de Nationale Ombudsman. Ook hoort eenvijfde van de klachten die bij de instelling binnenkomen daar niet thuis. De Ombudsman is daarom maandag een Postbus 51–campagne begonnen om de bekendheid te vergroten en het aantal ’foute’ klachten te verminderen.
Het laatste onderzoek naar de naamsbekendheid van de Nationale Ombudsman dateert uit 1999. Daaruit bleek dat 24 procent van de Nederlanders de instantie kent. Volgens een woordvoerster zijn de cijfers uit dit onderzoek nog steeds accuraat.
De woordvoerster meent verder dat niet genoeg Nederlanders weten dat de Nationale Ombudsman alleen klachten over de overheid in behandeling neemt. Dat zorgt voor teleurstelling bij klagers en onnodig papierwerk bij de Ombudsman. De woordvoerster memoreert een campagne in 2001. Direct na afloop steeg het aantal klachten en werd er minder aangeklopt met problemen die niet met overheidsinstanties te maken hadden.
De Postbus 51–campagne duurt zes weken en wordt op radio en tv uitgezonden.